AccountView Support
Afdrukken en opslaan als pdf
Deze supportnote legt u meer uit over het gebruik van de ingebouwde PDF printer van AccountView en hoe u mogelijke problemen hiermee kunt oplossen. Daarnaast leest wat er nodig is om uw netwerkprinter te kunnen kiezen in AccountView. Het afdrukmenu wordt toegelicht en u leest antwoorden op de FAQ over afdrukken.
Inhoud
1. AccountView PDF printer koppelen aan lokale printerpoort
De AccountView pdf-printer wordt geïnstalleerd tijdens de serverinstallatie met de runtime-componenten (bijvoorbeeld bij de update van AccountView op de server) of bij de werkstationinstallatie. De pdf-printer wordt gekoppeld aan een lokale printerpoort. In deze supportnote bieden wij u een aantal oplossingen voor mogelijke problemen bij het afdrukken van kopiedocumenten of bij problemen tijdens de installatie met oorzaak de pdf-printer.
De AccountView pdf-printer wordt standaard gekoppeld aan een nieuwe lokale poort AVPDF. Wanneer dit niet goed gaat, kan er bij het aanmaken van (kopie)documenten in pdf-formaat (bijvoorbeeld bij het verwerken van de facturen) of bij het opslaan van rapporten in pdf-formaat de volgende melding optreden:
Dit zijn mogelijke oplossingen hiervoor
- PDF-printerpoortfix
- Handmatig aanmaken van de lokale poort
- Melding bij aanmaken van een lokale poort
1.1 Pdf-printerpoortfix
Door middel van het uitvoeren van de pdf-printerpoortfix kunt u de AccountView Amyuni pdf-printer in 64-bits omgevingen automatisch koppelen aan een lokale printerpoort. Hierbij wordt gebruikgemaakt van een nieuw aangemaakte AVPDF-poort. Wij adviseren deze fix te laten uitvoeren met administratorrechten, en, indien nodig, de stappen te laten uitvoeren door uw systeembeheerder. Deze fix is bedoeld als oplossing van het probleem dat in deze supportnote wordt beschreven.
Klik hier om de pdf-printerpoortfix op te halen.
Start de computer opnieuw op na het uitvoeren van de pdf-printerpoortfix als u nog problemen ervaart bij het afdrukken. Als de fix na het opnieuw starten van de computer geen oplossing brengt, maak dan handmatig een lokale poort aan.
1.2 Handmatig aanmaken van de lokale poort
Hieronder vindt u de stappen voor het handmatig aanmaken van een lokale poort in Windows:
- Start in Windows het overzicht met geïnstalleerde printers.
- Selecteer de AccountView pdf-printer.
- Druk op de rechtermuisknop en kies Properties.
- Kies de tab Ports om na te gaan welke poort is gekoppeld. Als de gekoppelde poort niet een lokale poort is, maar bijvoorbeeld LPT1, dan kunt u dit aanpassen met de volgende stappen.
- Kies Add Port.
- Zorg ervoor dat Local port is geselecteerd en kies New Port.
- Geef een naam op (bijvoorbeeld AVPDF) en kies OK.
- Kies Close.
De zojuist aangemaakte lokale printerpoort is gekoppeld aan de AccountView pdf-printer. Zie onderstaande afbeelding. - Kies OK om het venster te sluiten.
- Herstart de computer om deze wijziging toe te passen.
1.3 Melding bij aanmaken van een lokale poort
Wanneer bij het handmatig aanmaken van een lokale poort de melding 'Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden' (In het Engels is dit: 'The system cannot find the file specified') optreedt, dan wordt er in Windows gebruikgemaakt van folder redirection met een netwerkschijf (drivemapping). Dit betekent dat de map Documenten van de Windows-gebruiker via een schijfletter verwijst naar een map op de server. Meer informatie over folder redirection vindt u in Een map omleiden naar een nieuwe locatie.
Het gebruik van een netwerkschijf bij het verwijzen naar de map Documenten van een Windows-gebruiker is niet mogelijk als u de AccountView pdf-printer wilt koppelen aan een lokale poort. Om dit op te lossen kunt u een test uitvoeren door de AccountView pdf-printer aan de poort NUL: te koppelen. Als dit niet werkt, dan moet u de locatie van de map Documenten van de Windows-gebruiker wijzigen in de standaardlocatie (C:\Users\%gebruikersnaam%\Documenten) of het volledige netwerkpad (UNC-pad). Hierbij kan gebruik worden gemaakt van de informatie over folder redirection. Raadpleeg uw systeembeheerder om u hierbij te ondersteunen.
Herstart de computer na het aanpassen van de poort van de AccountView pdf-printer om de wijziging toe te passen.
2. Probleem bij installatie van AccountView (update of werkstationinstallatie) door pdf-printer
Wanneer u tijdens het uitvoeren van de serverinstallatie (bij bijvoorbeeld een update) de runtime-componenten hebt aangevinkt of als u een losse werkstationinstallatie uitvoert van AccountView, kan het zijn dat de installatie niet kan worden voltooid vanwege een probleem met het installeren van de pdf-printer.
Dit zijn mogelijke oplossingen hiervoor
- Verwijder tijdelijk de NOVA printer indien deze op de machine is geïnstalleerd
- Installeer handmatig de pdf-printer alvorens u de AccountView installatie doet
2.1 Verwijder tijdelijk de NOVA printer indien deze op de machine is geïnstalleerd
Sommige pdf-printers kunnen de installatie van de pdf-printer van AccountView belemmeren zoals bijvoorbeeld de NOVA-pdf-printer. Om dit op te lossen volgt u de volgende stappen
1. Verwijder eerst de NOVA printer vanuit Printers en Scanners op de betreffende machine en herstart de computer
2. installeer daarna AccountView
3. Herinstalleer de NOVA printer
2.2 Installeer handmatig de pdf-printer alvorens u de AccountView installatie doet
Wanneer de installatie van AccountView vast loopt kan dit meerdere oorzaken hebben. Maar veelal komt dit door de pdf-printer die niet correct kan worden geïnstalleerd. Om dit op te lossen volgt u de volgende stappen
1. Ga naar C:\Program Files (x86)\Common Files\Visma Software BV op de computer en open de map beginnend met "PDF Printer..." met de hoogste versie.
2. Hierin ziet u het bestand PDFinst.exe. Voer dit uit met admin-rechten
3. Ga naar Printers en Scanners op uw pc en check de eigenschappen van de toegevoegde printer. Zie ook de paragraaf over handmatig printerpoort koppelen.
4. Installeer nu nogmaals AccountView. Als het goed is, zou de installatie niet meer vast moeten lopen op het installeren van de pdf-printer.
3. Nieuwe netwerkprinter koppelen
Wanneer u een nieuwe printer hebt aangesloten op uw netwerk en u deze vanuit AccountView wilt gebruiken, kan het voorkomen dat
- Uw rapporten nog steeds uit de oude printer komen
- Een verkeerd papierformaat wordt gebruikt.
- Er geen enkele verbetering optreedt ten opzichte van de oude situatie.
- Bij het afdrukken de melding krijgt "Printerpoort is ongeldig"
De oorzaak ligt in het feit dat AccountView de printerinstellingen op systeemniveau bewaart samen met eventuele afdrukvoorkeuren per gebruiker. Nadat u een nieuwe printer hebt geïnstalleerd, worden de oude instellingen nog steeds gebruikt.
Nadat u de nieuwe printer hebt geïnstalleerd, moet u de printerinstellingen wijzigen en de afdrukvoorkeuren van alle gebruikers leegmaken.
Doe per werkstation het volgende:
- Als u een netwerkprinter hebt, installeer dan de printerdriver.
- Stel in het besturingssysteem de nieuwe printer als standaardprinter in.
- Verwijder de oude (netwerk)printers in Windows die niet meer worden gebruikt.
Doe per gebruiker in AccountView het volgende:
- Log in als de gebruiker die afdrukproblemen heeft.
- Kies Opties > Instellingen > Persoonlijk > Afdrukken.
- Kies Leegmaken als de optie Printervoorkeur per rapport en etiket bewaren is gemarkeerd.
- Kies OK.
Doe per layout in AccountView het volgende:
- Open de layout.
- Kies Bestand > Pagina-instelling, en achtereenvolgens de tabs Uitvoer en Kopie.
- Wijzig de printer in uw nieuwe printer.
4. Het afdrukmenu uitgelegd
Bij elk rapport dat wordt opgevraagd krijgt u een afdrukvenster te zien met de keuze om de inhoud af te drukken. Het afdrukvenster biedt echter ook mogelijkheden om het rapport op te slaan als verschillende bestandstypen. Daarnaast kunnen er ook per afdrukopdracht specifieke printerinstellingen worden gebruikt. Hieronder wordt per optie beschreven wat de mogelijkheden zijn:
Afdrukvoorb
Met deze optie kunt u het rapport tonen op het scherm. Het rapport wordt volledig opgemaakt en in een apart venster Voorbeeld op het scherm getoond. Als u het venster Voorbeeld verlaat (Esc) keert u terug in het rapportvenster, zodat u het rapport alsnog kunt afdrukken of opslaan.
Direct afdrukken
Met deze optie wordt meteen de printer voorgesteld die is ingesteld bij Printervoorkeur rapporten Opties > Instellingen > Persoonlijk > Afdrukken. Hierdoor hoeft u alleen maar Direct afdrukken te kiezen om het rapport af te drukken.
Afdrukken
Met deze optie kunt u andere printerinstellingen kiezen voor de printopdracht. In het Windows-venster dat wordt geopend, kunt u onder andere het aantal exemplaren wijzigen en aangeven welke bladzijden van het rapport moeten worden afgedrukt. Aan de hand van de 'Voorkeursinstellingen' (Preferences) kunt u bovendien de paginavolgorde, printerlade en dergelijke instellen.
Opslaan als
Met deze optie kunt u een rapport ook bewaren als bestand. Door Opslaan te kiezen wordt een Windows-venster geopend waarin u onderaan de verschillende bestandstypen kunt kiezen. Dit zijn onder andere de bestandstypen: (beveiligd) pdf-bestand, CSV, Tekst (met opmaak) of als Printerbestand. Als u Opslaan als pdf kiest, wordt de interne pdf-printer van AccountView gebruikt. Zie ook de volgende afbeelding:
E-mail
In de Business-uitvoering van AccountView kunt u een rapport versturen per e-mail. Er wordt automatisch een e-mailbericht aangemaakt met het rapport als bijlage. Het rapport wordt toegevoegd als pdf-bestand, zodat de ontvanger van het bericht het bestand in de oorspronkelijke opmaak kan bekijken. Als u de e-mail hebt verstuurd, keert u terug in het rapportvenster, zodat u het rapport alsnog kunt afdrukken of opslaan.
Voor alle informatie over de mogelijkheden kunt u de helpinformatie raadplegen via Help > Index met de volgende zoekterm: Rapporten gebruiken.
5. Veelgestelde vragen over afdrukken
De AccountView pdf-printer wordt in AccountView gebruikt om kopiedocumenten, elektronische documenten en rapporten aan te maken in het pdf-formaat. Van aangemaakte verkoopfacturen, bestelbonnen, pakbonnen en aanmaningen kunt u automatisch een kopiedocument bewaren, bijvoorbeeld een kopiefactuur. De kopiedocumenten worden niet afgedrukt, maar bewaard als pdf-bestand.
Bij het elektronisch versturen van documenten wordt de AccountView pdf-printer gebruikt om het rapport als pdf-bestand af te drukken dat vervolgens als bijlage wordt toegevoegd aan de e-mail.
Wanneer er geen kopiedocumenten worden aangemaakt bij bijvoorbeeld het afdrukken van verkoopfacturen, controleer dan eerst of het aanmaken van kopiedocumenten correct is in gesteld. Lees "Kopiedocumenten".
Dat klopt. De AccountView pdf-printer is niet zichtbaar als keuze in de lijst met printers in AccountView omdat het niet mogelijk is om de AccountView pdf-printer als gebruiker aan te sturen. Om vanuit AccountView rapporten in pdf-formaat af te drukken, kiest u in de afdrukdialoog de optie Opslaan als en het type pdf-bestand.
Controleer de volgende zaken wanneer AccountView vastloopt en/of de melding weergeeft 'Reageert niet meer' bij het aanmaken van pdf-documenten.
Lokale printerpoort: Een lokale poort (AVPDF) gekoppeld in de printerinstellingen van AccountView pdf-printer. Tijdens de werkstationinstallatie wordt standaard de lokale printerpoort AVPDF gekoppeld aan de AccountView pdf-printer
Documenten-map van de Windows-gebruiker: Zorg dat de map Documenten van de betreffende Windows-gebruiker is ingesteld op de standaardlocatie (C:\Users\%gebruikersnaam%\Documenten) of een volledig netwerkpad met voldoende lees- en schrijfrechten voor de Windows-gebruiker.
Als er in de omgeving gebruik wordt gemaakt van folder redirection (een netwerklocatie voor de map Documenten van de Windows-gebruiker in plaats van de standaardlocatie C:\Users\%gebruikersnaam%\Documenten) is het niet mogelijk om een printerbestand met dezelfde naam als de lokale printerpoort aan te maken in de map Documenten van de Windows-gebruiker waardoor AccountView vastloopt. Meer informatie over folder redirection vindt u in "Een map omleiden naar een nieuwe locatie".
Meer informatie over het koppelen aan de juiste printerpoort vindt u in "AccountView pdf-printer koppelen aan lokale printerpoort".
Een programmastoring in AccountView bij het aanmaken van het pdf-document kan worden veroorzaakt door een probleem met de AccountView PDF printer-installatie of een tekort aan rechten voor de ingelogde Windows-gebruiker. Met behulp van de volgende stappen kunt u dit oplossen:
InstallatieprobleemEen probleem in de installatie uitsluiten door de AccountView-runtime-installatie te verwijderen en opnieuw te installeren als beheerder:
- Verwijder de AccountView-runtime-installatie via de programma's en onderdelen in het Windows-configuratiescherm. Meer informatie vindt u in "Een programma repareren of verwijderen".
- Installeer daarna opnieuw de AccountView-runtime-installatie terwijl u bent ingelogd als Windows-gebruiker met beheerdersrechten. De AccountView-runtime-installatie kunt u vinden in de map WorkstationInstall in de hoofdmap van AccountView. Meer informatie over het inloggen als beheerder in Windows vindt u hier: "Hoe kan ik me aanmelden als administrator?"
- “Error opening pdf document”
- "Error saving pdf document"
Een tekort aan Windows-rechten uitsluiten voor het aanmaken van pdf-documenten vanuit AccountView om ook de bovenstaande meldingen op te lossen.
- Controleer of er lees en schrijfrechten zijn voor de locaties beschreven in de vraag "Ik krijg in AccountView de melding: 'Het proces heeft geen toegang tot het bestand omdat het door een ander proces wordt gebruikt'".
- Start AccountView op als gebruiker met beheerdersrechten door met de rechtermuisknop op de snelkoppeling te klikken en Run as Administrator te kiezen. Controleer of het afdrukken naar pdf of het definitief maken van de documenten succesvol is. Meer informatie over de optie Run as Administrator vindt u hier: "Configure Applications to Always Run as an Administrator".
De melding 'Function argument value, type, or count is invalid' bij het aanmaken van een document in pdf-formaat vanuit AccountView treedt op door een probleem bij het ophalen van de informatie uit de geselecteerde printer in de afdrukdialoog. AccountView vraagt bij het aanmaken van een kopiedocument in pdf-formaat het papierformaat op uit de geselecteerde printer. Wanneer er een papierformaat is ingesteld in de eigenschappen van de geselecteerde printer dat niet wordt herkend of ondersteund door de AccountView pdf-printer, dan treedt deze melding op.
Om dit op te lossen zal in de eigenschappen van de geselecteerde printer het papierformaat moeten worden gewijzigd naar A4. Dit is mogelijk met de volgende stappen:
- Open Apparaten en printers via het configuratiescherm.
- Klik met de rechtermuisknop op het pictogram voor de printer die u gebruikt en klik vervolgens op Voorkeursinstellingen voor afdrukken.
- Klik op Geavanceerd en klik onder Papier/Kwaliteit op Papierformaat.
- Klik op het gewenste papierformaat.
Controleer ook de voorkeursinstellingen van de printer waarin de voorkeur voor het papierformaat is vastgelegd dat wordt gebruikt bij elke printeropdracht met de volgende stappen:
- Open Apparaten en printers via het configuratiescherm.
- Klik met de rechtermuisknop op de printer waarvoor u de voorkeursinstellingen wilt opgeven en klik op Eigenschappen van printer.
- Klik op de tab Geavanceerd op Standaardinstellingen.
- Klik op de tabs Indeling en Papier/Kwaliteit en klik op de knop Geavanceerd om alle beschikbare opties te bekijken en de gewenste standaardinstellingen op te geven.
Mocht de melding na deze stappen nog optreden, dan wordt aangeraden om een probleem in de printerdriver van de geselecteerde printer uit te sluiten door deze opnieuw te installeren of de printerdriver te updaten. Dit kan nog met de systeembeheerder worden besproken. De melding treedt niet op wanneer een andere geselecteerde printer wordt gekozen in de afdrukdialoog.
Een update van Windows, zorgt ervoor dat u niet meer kunt opslaan als pdf of dat u de melding krijgt 'De driver van de pdf-printer kon niet worden geconfigureerd'.
De oplossing hiervoor is het verwijderen en opnieuw installeren van de AccountView-runtime-installatie via de programma's en onderdelen in het Windows-configuratiescherm. Om deze reparatie te kunnen uitvoeren hebt u beheerrechten nodig. Bent u niet als lokale administrator ingelogd op uw computer, dan zal AccountView vragen om de inloggegevens van de administrator. Vraag in dat geval uw systeembeheerder u hiermee te helpen.
Afdrukvoorkeuren van een gebruiker kunnen in AccountView worden bewaard. Als u een nieuwe printer hebt en u hebt ervoor gekozen om afdrukvoorkeuren per gebruiker te bewaren, dan kunt u deze afdrukvoorkeuren per gebruiker leegmaken via Opties > Instellingen > Persoonlijk > Afdrukken en de knop Leegmaken.
De melding "Invalid path or file name" bij het afdrukken van een rapport in AccountView komt uit Windows en verschijnt op het moment van het opvragen van de geselecteerde Windows printer in AccountView. De oorzaak van de melding is een foutieve naam van de geselecteerde printer in Windows. De naam van de printer kan te lang zijn (meer dan 40 tekens) of speciale tekens bevatten.
Om dit op te lossen zal de printernaam aangepast moeten worden met de volgende stappen:
- Start in Windows het overzicht met geïnstalleerde printers.
- Selecteer de printer die u in AccountView hebt aangewezen.
- Druk op de rechtermuisknop en kies Printer properties.
- Wijzig in het tabblad Algemeen de naam van de printer naar een korte naam zonder speciale tekens.
Verschijnt de melding nog steeds na het aanpassen van de printernaam, dan kunt u overwegen de printer te verwijderen en opnieuw te installeren met "Een printer toevoegen".
AccountView maakt voor het afdrukken, het opvragen van het afdrukvoorbeeld, het opvragen van rapporten of het definitief maken van documenten in AccountView (facturen, pakbonnen, aanmaningen, enzovoort) gebruik van de printers in Windows. Deze worden altijd opgevraagd wanneer u in AccountView de optie Rapporten kiest. Wanneer er bepaalde oude printers in Windows aanwezig zijn die nog verwijzen naar een netwerklocatie die niet meer bestaat, dan kan dit voor vertraging zorgen.
Om dit op te lossen zullen de oude printers in Windows die nog verwijzen naar een ongeldige of niet meer bestaande netwerklocatie verwijderd moeten worden in Windows. Mocht het probleem daarna nog steeds optreden, dan kunnen in AccountView nog de printervoorkeuren worden leeggemaakt die misschien worden bewaard per etiket en rapport. Kies daarvoor Opties > Instellingen > Persoonlijk > Afdrukken en de knop Leegmaken.