Choose language

Starten met de Visma Scanner app

Op deze pagina leggen wij u alles uit over het starten met en het gebruik maken van de Visma Scanner app met Accountview. U vindt hier de handleidingen, de veelgestelde vragen en belangrijke links naar nuttige gerelateerde informatie.

Wat kunt u ermee?

Met de Visma Scanner-app kunt u foto's maken van kassabonnen en facturen zodat u deze altijd bij de hand hebt. Voeg eigen commentaar toe aan de foto's en sla deze op datum op. Deze foto's komen in AccountView waardoor u deze kunt verwerken tot een boeking. De foto's blijven ook veilig opgeslagen in de cloud als documenten.

Voorwaarden en vereisten

  • U kunt deze app gebruiken met AccountView Solo, Team of Business.
  • U heeft een actieve AccountView licentie nodig.

Verder dienen de volgende onderdelen te worden geïnstalleerd en geconfigureerd:

  • De AccountView Communication Service  dient te zijn geïnstalleerd en moet correct zijn geconfigureerd.
  • De AccountView.net omgeving moet zijn geactiveerd.

AccountView.net activeren

Om gebruik te maken van de Visma Scanner app is het vereist dat u de wizard Visma Diensten hebt doorlopen in AccountView zodat u een actieve AccountView.net omgeving hebt.

Deze inrichting is ook vereist voor andere koppelingen die gebruik maken van de AccountView web-API.

Bij deze stap heeft u een systeembeheerder nodig of uw AccountView leverancier.

Deze inrichting is eenmalig en kunt u vervolgens ook voor andere ondernemingen gebruiken indien u deze ook wilt koppelen aan de Visma Scanner app. U leest hier hoe u de Visma Diensten activeert

Onderneming aanmaken

In AccountView maakt u per boekjaar een nieuwe administratie aan voor elk bedrijf. De boekjaren van een bedrijf kunt u samen brengen onder een onderneming. Dit is onder andere nodig voor het gebruik van de Visma Scanner app. Zo maakt u een onderneming aan:

  1. Kies Bestand > Administraties.
  2. Selecteer de administratie waarvoor u een onderneming wilt aanmaken.
  3. Kies Document > Onderneming aanmaken.
    av sup integ onderneming aanmaken
  4. Voer de velden Ondernemingcode en Omschr onderneming in.
    Let op: Gebruik hiervoor geen jaartallen, want de onderneming bevat alle boekjaren.
  5. Kies Aanmaken.
  6. Kies Document > Stamgegevens systeem > Ondernemingen.
  7. Selecteer de aangemaakte onderneming en druk op F6 om de stamgegevens te openen.
  8. Controleer de kolom Blk.
    Nieuwe administraties zijn standaard geblokkeerd. Demarkeer dit veld pas als de administratie klaar is voor gebruik, dus nadat de beginbalans is overgenomen.
  9. Het is goed om gelijk te zorgen dat het juiste kvk-nummer en BTW-nummer  van uw administratie is ingevuld in de onderneming.

Opmerking: De onderneming wordt automatisch in Visma.net en AccountView.net geregistreerd.

U kunt controleren of de ondernemingen correct zijn geregistreerd via Document > Visma-diensten > Ondernemingen registreren. Het rapport toont welke ondernemingen zijn geregistreerd in Visma.net en AccountView.net.

AccountView Solo inrichten

Als u werkt met Accountview Solo, dan koppelt u met de volgende stappen de Scanner-app aan uw AccountView.Net-beheerdersaccount. Deze stappen voert u uit in de AccountView.Net-omgeving terwijl u als beheerder bent ingelogd.

  1. Ga in AccountView.Net naar het tabblad Onderneming en klik op de onderneming die u aan uw beheerdersaccount wilt koppelen.
  2. Klik op Gebruikers beheren. Klik in dit scherm op het vergrootglas en selecteer uw beheerdersaccount.

    av sup integ gebr aan onderneming koppelen

  3. Klik op Toevoegen en daarna op Opslaan.
  4. Herhaal deze stappen voor al uw ondernemingen.

Nu de ondernemingen aan uw beheerdersaccount zijn gekoppeld, voert u de volgende stappen in AccountView.Net uit.

  1. Ga naar Gebruikers en klik op uw beheerdersaccount.
  2. Klik linksboven op Wijzigen.
    AV.net applicatie
  3. Klik in het venster dat verschijnt op het vergrootglas en zoek vervolgens Visma Scanner.
  4. Selecteer Visma Scanner en klik op Toevoegen.
  5. Klik ten slotte op Opslaan.

Alles is nu klaar om de Visma Scanner-app te gaan gebruiken. U hoeft de app alleen nog maar te downloaden in de Google Play Store of de Apple Store. Log daarna in de app in met uw AccountView.Net-inloggegevens.

AccountView Team of Business zonder Toegangsbeveiliging inrichten

Beschikt u in AccountView niet over de module Toegangsbeveiliging? Dan regelt u met onderstaande stappen welke ondernemingen een gebruiker in de Visma Scanner-app mag zien.

  1. Log met uw beheerdersaccount in AccountView.Net in.
  2. Ga naar Gebruikers en klik op Gebruiker toevoegen.
  3. Voer de gegevens van de gebruiker in.
  4. Klik in het venster dat verschijnt op het vergrootglas en zoek vervolgens Visma Scanner.
  5. Selecteer Visma Scanner en klik op Toevoegen.
  6. Klik ten slotte op Opslaan.

Om te zorgen dat de gebruiker een onderneming kan zien, voegt u de gebruiker als volgt aan de onderneming toe.

  1. Ga in AccountView.Net naar  Onderneming en klik op de onderneming die u aan een of meer gebruikers wilt koppelen.
  2. Klik op Gebruikers beheren.
  3. Klik in dit scherm op het vergrootglas en selecteer de gebruiker(s).
  4. Klik op Toevoegen en daarna op Opslaan.
  5. Herhaal deze stappen voor al uw ondernemingen

AccountView Team of Business met Toegangsbeveiliging inrichten

Door de module Toegangsbeveiliging I (of hoger) krijgt de gebruiker met de Scanner-app alleen toegang tot de ondernemingen waartoe deze gebruiker in AccountView ook toegang heeft. Om de gebruikers de Scanner-app te laten gebruiken, verleent u hun in AccountView toegang tot de app.

  1. Kies Document > Stamgegevens Systeem > Gebruikers.
  2. Open met F6 de stamgegevens van de gebruiker die de Scanner-app gaat gebruiken. Controleer of er een bruikbaar e-mailadres is ingevoerd, of voer dat nu in.
  3. Kies OK.
  4. Kies Zoeken > AccountView.Net-apps.
  5. Kies Bewerken > Toevoegen (Ctrl+Ins / Ctrl+N).
  6. Klik op het vergrootglas.
  7. Zoek Visma Scanner.
    av sup scanner app kop gebr
  8. Selecteer de regel en kies OK.

Als de gebruiker nog geen AccountView.Net-omgeving heeft, ontvangt deze nu een e-mail om de omgeving te activeren. Daarnaast ontvangen zowel nieuwe als bestaande AccountView.Net-gebruikers een e-mail dat zij nu toegang hebben tot de Visma Scanner-app.

Alles is nu klaar om de Visma Scanner-app te gaan gebruiken. U hoeft de app alleen nog maar te downloaden in de Google Play Store of de Apple Store. Log daarna in de app in met uw AccountView.Net-inloggegevens.

Handleidingen en Links

Meer informatie vindt u in de uitgebreide pdf-handleidingen:

Inloggen in AccountView.Net

FAQ Visma Scanner app

Er zit geen autoherkenning in de Visma Scanner app. Er vindt geen match plaats met openstaande posten in uw administratie. Wel zal de app uit de bon of factuur die u fotografeert, direct gegevens herkennen die voor de boeking in uw administratie nodig zijn. In de app ziet u meteen wat er is herkend. U ziet bijvoorbeeld dat is herkend waar het totaalbedrag op de bon staat, en wát dat bedrag is.

AV SUP Scanner app screenshot

Als u de foto naar AccountView stuurt, dan worden de herkende gegevens meegestuurd. De boeking moet daar aan een grootboekrekening worden gekoppeld.
Wilt u meerdere bonnen en facturen automatisch laten verwerken in AccountView? Dan kunt u de andere oplossing van Visma gebruiken, AutoInvoice.

 

Wanneer u de kwaliteit en de leesbaarheid van de foto kunt waarborgen, volstaat de foto als fiscaal document en hoeft u niet het originele document te bewaren. U bent hier zelf verantwoordelijk voor. Raadpleeg voor meer informatie de website van de Belastingdienst. U kunt vanuit AccountView de digitale documenten ook offline archiveren. Dit doet u bij Document Stamgegevens Administratie > Visma Scanner-documenten. Wanneer u met Beeld > Weergaven beheren de weergave '(AccountView)' selecteert, dan ziet u alle reeds gekoppelde documenten. Hierna kunt u Document > Archiveren kiezen om de documenten lokaal op te slaan.

De foto’s worden opgeslagen in de cloud. Dit is een beveiligde en afgeschermde omgeving. De foto's worden niet opgeslagen op uw telefoon of de server waarop u AccountView hebt geïnstalleerd.

De Visma Scanner app kunt u als extra dienst inzetten voor uw klanten. Uw klanten kunnen bonnen en facturen verzenden naar hun eigen administratie die u voor hen voert. Hierdoor kunt u de documenten ophalen uit de cloud en koppelen aan boekingen in AccountView.

Vanuit het venster Dagboekbladzijden kunt u meerdere documenten handmatig koppelen aan de verschillende aangemaakte bladzijden. Dit doet u door de bladzijde te openen en naar de tab Documenten te gaan en op de knop Toevoegen (Insert) te klikken. Als Bron selecteert u Visma Scanner-document en via het vergrootglas zoekt u het document op.

av sup scanner app doc koppelen

 

U gebruikt hiervoor de account die u hebt aangemaakt om in te loggen bij AccountView.Net. Wanneer u een nieuwe gebruiker toevoegt, ontvangt deze op het ingevoerde e-mailadres een e-mail om de account te activeren en een wachtwoord in te voeren.

Vanuit Document > Stamgegevens Administratie > Visma Scanner-documenten kunt u de documenten bekijken via Zoeken > Document weergeven (Ctrl+H). Door op de punaise te klikken kunt u dit venster loskoppelen en naast in- en uitzoomen het document ook opslaan of afdrukken.

av sup scanner app doc viewer

 

Het kan voorkomen dat er iets niet goed is gegaan met de foto zelf. Probeer daarom altijd eerst om een nieuwe foto te maken en deze te versturen. Verder kunt u door uit te loggen uit de app en weer in te loggen nagaan of er geen verbindingsprobleem is tussen de Visma Scanner App en AccountView. Controleer daarnaast ook of er een update klaarstaat voor de Visma Scanner App in de Appstore. Om eventuele andere verbindingsproblemen uit te sluiten kunt u kijken of het wisselen tussen het mobiele netwerk en een WiFi-netwerk effect heeft.

Vanuit de Visma Scanner app kunt u per boeking maar één scan verzenden. Wilt u meerdere bonnen en facturen tegelijk en automatisch laten verwerken in AccountView? Dan kunt u beter AutoInvoice gebruiken.

Mocht het antwoord op uw vraag hier niet tussen staan, kijkt u dan hier voor antwoorden op vragen over het koppelen van Visma-diensten met AccountView.