Choose language

Starten met AutoInvoice

Op deze pagina leggen wij u alles uit over het starten met en het gebruik maken van AutoInvoice met Accountview. U vindt hier de handleidingen, de veelgestelde vragen en belangrijke links naar de academy en andere nuttige gerelateerde informatie.

Wat kunt u ermee?

AutoInvoice is het online serviceplatform voor e-invoicing van Visma. Hiermee verzendt u facturen naar het boekhoudsysteem van uw relaties en verwerkt u automatisch de facturen die u van uw crediteuren ontvangt. Daarnaast kunt u met de scan- en herkenservice uw papieren facturen ook laten omzetten naar elektronische facturen (e-invoices) om deze in uw boekhouding te verwerken.

Voorwaarden en vereisten

  • U kunt zowel met Solo, Team of Business gebruik maken van AutoInvoice
  • U moet beschikken over de gratis module AutoInvoice-koppeling in uw AccountView licentie. Deze wordt standaard al meegeleverd en hoeft u niet te bestellen.
  • Als u verkoopfacturen via AutoInvoice wilt versturen, dan hebt u de module Facturering nodig en moeten de verkoopfacturen vanuit AccountView worden gemaakt.
  • Voor de aanmelding wordt gebruik gemaakt van identificatie via iDIN. U heeft hiervoor een persoonlijke bankpas nodig van de persoon die tekenbevoegd is. Hier worden alleen Nederlandse banken ondersteund

Let op: Profiteer van de nieuwste functionaliteit in AutoInvoice door met de laatste versie van Accountview te werken. 

Opstartprocedure

Voor een uitgebreide opstartprocedure en gebruikersgids, volgt u in de Visma Online Academy de e-Learning "Visma.net AutoInvoice inrichten en gebruiken"

Let op, De aanmeldprocedure van de Scanservices is per 1 september 2024 gewijzigd. Lees hier u de scanservice activeert.

Wat biedt de scanservice voor functionaliteit?

De Basis scanservice:

  • 4 uur verwerkingstijd vanaf moment van aanbieden (24/7 verwerking)
  • kan geautomatiseerd inkoopfacturen, creditnota's, declaraties, aanmaningen en betaaloverzichtenen verwerken. Er wordt gekeken naar steekwoorden om te bepalen of er een valide document van gemaakt kan worden. 
  • Altijd uitsplitsing factuurregels per btw percentage
  • Vreemde valuta herkenning
  • maximale grootte van de e-mail is 10 MB
  • Ingestuurd kunnen worden PDF, PNG, doc(x), xls(x), TIF, UBL

De Premium scanservice:

Alles van de basisscanservice plus regelherkenning op deze lijst leveranciers.

Scanservice activeren

Vanaf AccountView versie 12.0A met Service Pack F en versie 2024 SP E, kunt u zich aanmelden vanuit AccountView op de scanservice en aangeven met welke variant u wilt werken; de basis of premium scanservice.

Ga naar Bestand > Administraties
Ga op een administratie staan die is aangemeld op AutoInvoice
Kies dan Document > Premium scan- en herkenservice > Facturen scanservice > Aanmelden of Bijwerken

In de wizard kunt u kiezen voor Basis of Premium. Met bijwerken kunt u uw keuze wijzigen. 

Werkt u nog met een oudere versie van AccountView, neemt u dan contact op met support.

Inloggen in AutoInvoice

U kunt op twee manieren inloggen in AutoInvoice:

  1. U kunt direct via uw browser inloggen op het platform van AutoInvoice.
  2. Ook kan dit vanuit AccountView mits u de administratie geopend hebt die is aangemeld op AutoInvoice. U vindt het venster via Document > Stamgegevens Administratie > Visma.net AutoInvoice
    Hiervoor moet u wel een erkende gebruiker zijn in AutoInvoice.

Voorbeeldtekst voor uw leveranciers

Om u te helpen meer e-facturen te ontvangen kunt u onderstaande voorbeeldtekst gebruiken. Hiermee kunt u uw leveranciers aansporen om e-facturen te sturen. Zo kunt u de factuur gelijk verwerken in AccountView zonder dat u de de factuur eerst nog naar de scanservice van AutoInvoice hoeft te sturen.

Geachte {naam van de contactpersoon bij uw leverancier},

Graag ontvangen wij in de toekomst uw factuur als e-factuur (dus niet als pdf bestand per e-mail maar system-to-system). Dit helpt ons in de correcte en vlotte verwerking ervan en bespoedigt in de meeste gevallen de betaling.

De meeste standaard boekhoud-/facturatiesystemen kunnen e-facturen versturen, mits deze de juiste gegevens hebben. Hieronder treft u de gegevens aan waarmee uw systeem ons een e-factuur kan versturen:

  • Bedrijfsnaam: {vul hier uw eigen bedrijfsnaam in}

  • KvK nummer: {vul hier uw eigen KvK nummer in}

  • BTW nummer: {vul hier uw eigen BTW nummer in}

  • Elektronisch Factuur Adres (EIA)/PEPPOL id: {vul hier uw eigen EIA in}

We stellen het zeer op prijs wanneer u ons in de toekomst elektronisch factureert.

Met vriendelijke groet,

{uw eigen gegevens}

P.S. wilt u meer weten over e-facturatie?

Over e-factureren is online veel te lezen. Enkele interessante websites zijn:

https://simplerinvoicing.org/nl/buyer-seller/

https://nl.visma.com/elektronisch-factureren/

https://cmweb.nl/2018/10/de-belangrijkste-tip-maak-e-factureren-toegankelijk/

Online Cursus AutoInvoice koppelen met AccountView

Alle inkomende en uitgaande facturen automatisch verwerken, als e-factuur, e-mail of per post? AutoInvoice helpt u daarbij. In deze e-Learning leert u, door middel van video's en oefeningen, hoe u AutoInvoice kunt gebruiken in AccountView. Nadat u de e-Learning hebt doorlopen kunt u stappenplannen downloaden waarin alle stappen zijn uitgewerkt. Deze kunt u erbij houden wanneer u daadwerkelijk aan de slag gaat.

Voor wie?

Iedereen die gaat starten met AutoInvoice en e-facturatie wil gebruiken voor de inkomende of uitgaande facturen. In AccountView krijgt u standaard de module AutoInvoice-koppeling waarmee u eenvoudig inkomende e-facturen verwerkt in AccountView of uitgaande e-facturen verstuurt.

In deze cursus

  • Leggen we uit wat AutoInvoice u kan bieden
  • Laten wij zien u wat u moet doen om AutoInvoice te activeren
  • Leert u Inkomende facturen verwerken en uitgaande facturen versturen via AutoInvoice

Waarom kiezen voor een online cursus?

  • 24/7 leren waar en wanneer het u het beste uitkomt
  • Onbeperkt toegang tot het cursusmateriaal
  • Voortgang wordt tussentijds bijgehouden en opgeslagen

Praktische informatie

Cursusduur: 1 á 2 uur
Prijs: Gratis

Om deze online cursus te kunnen volgen heeft u een (gratis) account nodig voor de Visma Online Academy.

Hebt u nog geen account voor de Visma Online Academy?

  1. Ga naar leren.vismasoftware.nl
  2. Heeft u een Visma Connect account? Dan kunt u hiermee inloggen. Anders klikt u op Account aanmaken.
  3. Selecteer uw Visma-product voor automatische toegang tot de voor u relevante online cursussen.
  4. Op het Dashboard ziet u de cursussen van het product dat u hebt geselecteerd.

Veelgestelde vragen AutoInvoice

U heeft een onderneming aangemeld op AutoInvoice. U bent dan de beheerder. Stel u wilt een collega ook toegang geven tot die onderneming. Zo gaat u te werk.

Let op: Als u beschikt over de Solo-uitvoering van AccountView, dan kunt u wel extra gebruikers aanmaken in het AutoInvoice portaal, maar kunt u deze niet koppelen aan AccountView.

  1. Log in met een gebruikersaccount met de rol Admin bij AutoInvoice.
  2. Selecteer zo nodig het bedrijf waarvoor u de gebruiker wilt aanmelden.
  3. Klik linksboven op Instellingen en ga naar Bedrijfsinstellingen > Gebruikers.
  4. Klik op Gebruiker toevoegen en voer de gegevens en de rol in.
    Let op: Is dezelfde AccountView-gebruiker in AutoInvoice eerder al aangemeld bij een ander bedrijf? Dan hebt u daar een e-mailadres ingevoerd. Zorg ervoor dat u hier hetzelfde e-mailadres invoert.
  5. Klik op Aanmaken.

Er wordt een e-mailbericht naar het ingevoerde e-mailadres gestuurd. Met de gegevens uit het bericht kan de gebruiker zijn AutoInvoice-account koppelen aan zijn AccountView-account:

  1. Klik in het ontvangen e-mailbericht op de activeringslink. Er wordt in uw browser een venster geopend.
  2. Log in en klik linksboven op Instellingen.
  3. Selecteer de inhoud van het veld API-sleutel en druk op Ctrl+C om die te kopiëren.
  4. Start AccountView.
  5. Kies in AccountView Document > Stamgegevens systeem > Gebruikers en open de stamgegevens van uw eigen gebruikersaccount.
  6. Neem met Ctrl+V het gekopieerde over in het veld API-sleutel AutoInv.

Voor meer informatie over gebruikers en rollen in AutoInvoice, zie ook de pdf-opstartgids voor AutoInvoice.

Bij het aanmelden wordt gecontroleerd of het kvk-nummer zoals ingevoerd in de onderneming in AcocuntView is ingevuld en of deze al bestaat in AutoInvoice. 

  1. Dit bedrijf is al geregistreerd op het AutoInvoice-platform of
  2. Het veld KvK-nummer van het aanmeldvenster is leeg gelaten. Dit veld wordt namelijk gebruikt als identificatie voor het AutoInvoice-platform.
  3. Het kvk-nummer in de onderneming is niet correct. Open de administratie en controleer het kvk-nummer bij OptiesInstellingen AdministratieAlgemeenBedrijf > kvk-nummer en ook bij de onderneming zelf.

Indien u geen KvK-nummer hebt, kunt in het veld KvK-nummer tijdens de aanmelding, de cijfers van uw btw-nummer van het bedrijf invoeren.
Voorbeeld: btw-nummer is NL111234567B01, dan gebruikt u voor de aanmelding 111234567.

Uw crediteuren kunnen u een e-factuur sturen op basis van het elektronisch factuuradres. Dit adres is een uniek nummer, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een telefoonnummer.

Uw elektronisch factuuradres (EIA) kunt u als volgt terugvinden:

  • Open vanuit de betreffende administratie in AccountView het venster Visma.net AutoInvoice.
  • Kies linksboven in het venster AutoInvoice-instellingen.
  • Open onder het kopje Factuurinstellingen de menu-optie Facturen ontvangen.
    Hier ziet u drie regels staan (Visma-netwerk, PEPPOL-Netwerk en Scannetwerk). Om facturen van zowel binnen als buiten het Visma.net AutoInvoice-netwerk te kunnen ontvangen gebruikt u het elektronisch factuuradres (EIA) dat achter PEPPOL-netwerk staat.
    Enkele voorbeelden zijn:
    • 0106:23099819 (registratie op basis van KvK-nummer)
    • 9944:NL111123458B01 (registratie op basis van btw-nummer).

In het venster Debiteuren beschikt u over het rapport Elektronisch factuuradres opzoeken. Dit rapport kunt u terugvinden via Rapporten > Elektronisch factuuradres opzoeken.

Op het rapport Elektronisch factuuradres opzoeken vindt u een overzicht van alle aanwezige debiteuren, of een debiteur een elektronisch factuuradres heeft en, zo ja, wat het elektronisch factuuradres daadwerkelijk is. Dit elektronisch factuuradres kunt u vervolgens invoeren in het veld El. Inv. Address in de stamgegevens van de debiteur op de tab Algemeen.

Bij het zoeken naar een debiteur kijkt AccountView ook of de volgende stamgegevens zijn ingevoerd:

  • KvK-nummer en/of
  • btw-nummer

De optie Facturering via AutoInvoice kan overigens worden aangezet, ongeacht of de debiteur al e-facturen kan ontvangen of niet. Als een debiteur nog geen elektronische facturen via AutoInvoice kan ontvangen, dan wordt de factuur als pdf-bestand per e-mail aan de debiteur verstuurd.

Als een debiteur ontbreekt op het rapport, dan kan dat verschillende redenen hebben:

  1. De debiteur heeft zich nog niet aangemeld bij een service om e-invoices te kunnen ophalen.
  2. De debiteur verstuurt alleen e-invoices maar kan geen e-invoices ontvangen. In dat geval zal het rapport aangeven dat de debiteur niet is gevonden. Het rapport toont namelijk debiteuren die e-invoices kunnen ontvangen
  3. Er zijn onvoldoende kenmerken ingevoerd in de stamgegevens van de debiteur. Bij de vraag "Hoe weet ik of mijn debiteuren facturen via AutoInvoice kunnen ontvangen?", ziet u welke gegevens AccountView gebruikt om de debiteur op te zoeken. 

Als u via AutoInvoice facturen aan de overheid gaat versturen, dan raden wij u aan om in ieder geval met versie 11.0 of hoger en het laatste Service Pack van AccountView te werken. In deze versies zijn namelijk veel aandachtspunten opgelost en kunt u extra bijlagen aan de overheid versturen.

Controleer of u de volgende instellingen hebt vastgelegd:

  • dat in de administratie-instellingen via Opties > Instellingen > Administratie > Algemeen > Bedrijf het KvK-nummer is ingevoerd.
  • dat in de administratie-instellingen via Opties > Instellingen > Administratie > Algemeen > Adres de adresgegevens van uw bedrijf volledig zijn ingevoerd. Specifiek moet uw e-mailadres zijn ingevoerd. Deze wordt namelijk opgenomen op de elektronische factuur.
  • dat in de stamgegevens van de gebruikte taalcode via Document > Stamgegevens administratie > Taalcodes op de tab Facturering in het veld Bankgeg elektr fact een bankboek met een geldig IBAN is ingevoerd.
  • dat in de stamgegevens van de debiteur op de tab Algemeen u in het veld El. Inv. Address het OIN-nummer van de overheidsinstantie vastlegt. Als het gaat om een Nederlandse overheidsinstantie, dan plaatst u '0190:' vóór het OIN-nummer. Bijvoorbeeld 0190:00000001800866472000. Een volledige lijst van de OIN-nummers voor de overheidsinstanties vindt u terug via: OIN-nummers overheid. Wanneer u aan een buitenlandse overheid factureert, bijvoorbeeld aan de Belgische overheid, dan kunt u de volledige lijst met ISO-identificatienummers van overheden raadplegen.
  • dat in de stamgegevens van de debiteur op de tab Algemeen de adresgegevens van de betreffende debiteur zijn ingevoerd. Het gaat hier om de velden Adres, Postcode en Plaats. De velden die bij het postadres horen, worden niet meegenomen in een AutoInvoice-factuur. Het invoeren van deze velden is niet noodzakelijk voor AutoInvoice.
  • dat in het veld Orderreferentie in de stamgegevens van de verkoopfactuur alleen het inkoopordernummer zelf worden ingevoerd. Voeg hier dus geen omschrijving of andere woorden aan toe, want dan kan de overheid de factuur niet verwerken. 

U kunt een AutoInvoice-factuur opnieuw versturen zonder dat u deze in AccountView hoeft te crediteren. U kunt echter alleen de informatie over de ontvanger wijzigen. Het is dus niet mogelijk om de inhoud van de factuur aan te passen.

Het opnieuw versturen van de factuur doet u als volgt:

  1. Open het venster Visma.net AutoInvoice vanuit het navigatievenster in AccountView (onder het kopje Visma-diensten).
    U kunt het venster ook zelf aan de navigatiebalk toevoegen door met de rechtermuisknop in het navigatievenster te klikken en Onderdeel toevoegen > Venster > Visma.net AutoInvoice te kiezen.
  2. Zoek de betreffende factuur op en klik op het factuurnummer om de detailinformatie te openen.
  3. Klik op de knop Opnieuw verzenden onder het kopje Factuurverloop.
  4. In het volgende venster geeft u aan op welke manier de factuur opnieuw moet worden verzonden. Als de factuur als elektronische factuur moet worden verzonden, dan moet er ook een Provider worden opgegeven. Het beste kunt u hier de algemene provider Peppol kiezen.
  5. Ten slotte verstuurt u de factuur met de knop Factuur opnieuw verzenden.

Voor een correcte verwerking in AccountView moeten in ieder geval de volgende gegevens op de factuur vermeld staan:

  • De naam, het KvK-nummer, het btw-nummer en het IBAN-nummer van de afzender (de crediteur).
  • Het totale btw-bedrag moet op de factuur vermeld staan. De scan- en herkenservice kan namelijk geen aparte btw-bedragen bij elkaar optellen.
  • Het formaat moet PDF, PNG, doc(x), xls(x), TIF of UBL zijn

Deze gegevens heeft AccountView nodig om te bepalen of een crediteur al bestaat in de administratie. Als de crediteur nog niet bestaat, dan zal AccountView deze automatisch als nieuwe crediteur aanmaken met de gegevens die in het opgehaalde dagboekbericht staan vermeld.

Een goede richtlijn zijn ook de algemene factuureisen die de Belastingdienst stelt.

Nee, inkoopfacturen met hetzelfde factuurnummer van dezelfde leverancier worden niet tegengehouden door AutoInvoice.

Een dubbele factuur wordt echter bij het verwerken in AccountView wel tegengehouden. Als u een boekingsvoorstel verwerkt waarbij de combinatie van factuurnummer (Doc/Fac nummer) en crediteur al bestaat in de administratie, dan krijgt u de melding dat het document-/factuurnummer al wordt gebruikt.

De scanservice zal proberen elke bijlage apart  te herkennen en een boekingsvoorstel aan te bieden.  Bijlagen worden dus NIET samengevoegd.

De scanservice zal elke bon/factuur in de bijlage los herkennen en hier een boekingsvoorstel van aanbieden. De bijlage wordt dus gesplitst.

Controleer als eerste of de juiste instellingen zijn vastgelegd in AccountView. Deze instellingen worden automatisch ingevuld bij de eerste aanmelding:

  • Ga naar de onderneming met Document > Stamgegevens systeem > Ondernemingen. Open de stamgegevens van de betreffende onderneming en controleer op de tab AutoInvoice of de juiste waarde is ingevoerd in het veld UUID-sleutel (bedrijf). De waarde in dit veld in AccountView moet overeenkomen met de waarde in het veld UUID-sleutel bedrijf op het AutoInvoice-platform. Dit vind u door op de knop Instellingen rechtsboven te klikken.
  • Controleer op de tab Invoer van de Onderneming of er een administratie is gekoppeld met het juiste datumbereik.
  • Controleer ook in het veld Blk of de administratie niet is geblokkeerd.
  • Zoek de ingelogde AccountView-gebruiker op met Document > Stamgegevens systeem > Gebruikers. Controleer in de stamgegevens op de tab Algemeen of de juiste waarde is ingevoerd in het veld API (gebr) AutoInv. Deze waarde moet overeenkomen met de waarde in het veld API-sleutel. Dit veld vindt u terug op het AutoInvoice-platform door rechtsboven op de knop Instellingen te klikken.

Als deze instellingen zijn nagelopen en correct zijn, dan kunt u de berichten opnieuw ophalen vanuit Document > Stamgegevens administratie > Boekingsvoorstellen. Kies hier Bewerken > Laatste ophaaldatum AutoInvoice wijzigen en pas de datum aan naar de aanmaakdatum van de niet-binnengekomen factuur. De berichten worden opgehaald op basis van de aanmaakdatum van de factuur. Deze datum kunt u terugvinden op het AutoInvoice-platform in uw facturenoverzicht.

Let op: In Document > Stamgegeven systeem > Dagboekberichten (systeem) kan het zijn dat er nu berichten worden opgehaald die al zijn verwerkt. Aangezien deze al zijn verwerkt, kunt u deze hier handmatig verwijderen.

Voor de accountant:

Als accountant hebt u waarschijnlijk meerdere administraties waarover de boekingsvoorstellen moeten worden verdeeld. Wanneer u de bovenstaande stappen hebt uitgevoerd, dan kunt u de berichten nogmaals verdelen over de administraties.

Ga hiervoor naar Document > Stamgegevens systeem > Dagboekberichten (systeem). Kies hier Document > Berichten ophalen om de berichten opnieuw op te halen.
Kies Document > Administratiecodes bijwerken in het venster Dagboekberichten (systeem). Als de kolom Administratiecode nu inderdaad is ingevoerd, dan kunt u alsnog de berichten aan de administraties toewijzen met Document > Berichten verdelen over administraties.

Controleer uw administratie-instellingen met Opties > Instellingen > Administratie > Financieel. De volgende instellingen moeten in ieder geval zijn ingevoerd:

Onder Financieel II:

  • Grb.rek crediteuren
  • Grb.rek debiteuren
  • btw-code (niet-btw-plichtigen markeren de optie btw niet importeren)

Onder AutoInvoice:

  • Inkoopfacturen. Dit is het dagboek waarin de verwerkte inkoopfacturen terechtkomen.

Om geen e-facturen meer te ontvangen van Visma of/en van andere leveranciers, dient u in de beheeromgeving van AutoInvoice, het ontvangen van e-facturen uit te schakelen.

Om dit te doen dient u in te loggen met beheerdersrechten van Autoinvoice.

Lees hier het stappenplan.

  1. Log in met de oude beheerder bij AutoInvoice. Via deze link komt u direct in het venster Gebruikers. Anders kiest u Instellingen > Bedrijfsinstellingen > Gebruikers.
  2. Kies Gebruiker toevoegen en markeer de rol Admin.
  3. Als de gebruiker al bestaat, dan selecteert u de gebruiker door Bewerk te kiezen en wijzigt u de rol User in Admin.
  4. Log vervolgens in met de nieuwe beheerder en trek de rol van de huidige beheerder eventueel in.