AccountView Support
Veelgestelde vragen Directe Bankkoppeling
Veelgestelde vragen Bankkoppeling
Hier vindt u antwoorden op vragen die vaak aan ons worden gesteld over de directe bankkoppeling en AccountView. Dit betreft dan vragen over het aanmelden voor de directe bankkoppeling of over problemen die u mogelijk ondervindt bij het ophalen van bankmutaties of het verzenden van betaal- en incasso-batches met de directe bankkoppeling.
Veelgestelde vragen specifiek over het werken met de Telebanking modules vindt u hier. Dit gaat met name over het snel en efficiënt werken met bankmutaties en de autoherkenning van uw bankmutaties.
Wanneer u voor de eerste keer een bankkoppeling activeert, ontvangt u een activeringslink van Visma om de servicevoorwaarden in AccountView te accepteren. Deze link is 30 dagen geldig.
Indien u te laat bent krijgt u een melding dat de activeringscode verlopen is wanneer u de menu-optie Document > Aanmelden voor directe bankkoppeling uitvoert.
Vraag in dat geval bij Customer Service een nieuwe activeringscode aan via het contactformulier. Dan sturen wij deze direct naar u toe.
Wanneer u een Premium ABN-AMRO koppeling activeert, ontvangt u van Visma voor elke bankrekening een e-mail met een activerings-link. Met deze link dient u de aanmelding van de rekening te bevestigen. Nadat u dat hebt gedaan, gaat de aanlevering van bankafschriften via de directe bankkoppeling lopen.
Houd rekening met de doorlooptijd die de bank nodig heeft voor het aanschakelen van de directe bankkoppeling voor uw bankrekeningnummer. ABN AMRO rekent hier bijvoorbeeld 5 werkdagen voor.
Bij een Premium en PSD2 bankkoppeling zoals bij de Rabobank en Bunq is er geen doorlooptijd: alle mutaties zijn direct na het succesvol afronden van de aanmelding in de directe bankkoppeling beschikbaar. Bij de ING bank komen de afschriften beschikbaar op de eerstvolgende werkdag na aanmelding of onderhouden van de rekening.
De voorwaarden voor u als accountant zijn:
- Als u de bankafschriften wilt inlezen voor uw cliënten, vullen uw cliënten bij contract- of administratienummer uw aanmeldcode in. De aanmeldcode is een versleuteling van uw serienummer en kunt u opvragen bij Visma Customer Service.
- Indien u beschikt over een module Multirekening, dan kunt u de bankafschriften over de administraties heen ophalen.
- Wanneer cliënten zich aanmelden met uw aanmeldcode en u beschikt over één module Multirekening, dan kunt u met Document > Stamgegevens systeem > Bankrekeningnummers per administratie een rapport opvragen van gekoppelde bankrekeningnummers.
Zie alle voorwaarden voor de directe bankkoppeling voor alle informatie over het aanmelden van uw cliënten in uw AccountView-omgeving.
Dit kan met ingang van AccountView versie 10.0a, mits uw AccountView licentie ook de module Uitgebreide vreemde valuta bevat. Lees hierover meer in het document Nieuw in AccountView versie 10.0a in hoofdstuk 1.2.
U heeft een e-mail ontvangen van noreply@vismasoftware.nl met als onderwerp ‘De wijzigingen in de registratie van uw bankrekening(en) bij de directe bankkoppeling van Visma Software zijn voltooid’.
Dit betekent dat een van de onderstaande wijzigingen is uitgevoerd en dat uw e-mailadres geregistreerd staat voor contact inzake de Visma Software-bankkoppeling. Het kan tevens zijn dat u als accountant dit bericht ontvangt voor een van uw cliënten, of dat iemand anders binnen uw bedrijf een van onderstaande wijzigingen heeft doorgevoerd.
Wat kan er zijn gewijzigd?
- Er zijn een of meerdere rekeningen opgezegd
- Er zijn een of meerdere rekeningen aangemeld
- Er is een vinkje aan-/uitgezet voor een van de volgende opties:
- Transacties
- Betalingen
- Incasso (niet van toepassing voor bunq)
Per bank en per koppeling is dit verschillend. Sommige koppeling leveren 4x per dag en sommige real-time.
Kijkt u op de pagina Directe bankkoppeling aanvragen en klik op uw bank-logo. Dan leest u de mogelijkheden en de levertijden per bank.
Wanneer er onverhoopt een vertraging is in de levering van de afschriften, leest u dat in Infoline van AccountView.
Nee. Voor de bankmutaties is in tegenstelling tot uw papieren bankafschriften, niet in te stellen voor welke periode u deze wilt ontvangen. Op dit moment is dit dagelijks met de mutaties van het vorige etmaal. Met de ontwikkelingen in PSD2 gaan banken juist steeds vaker bankmutaties beschikbaar stellen zoals de Premium bankkoppeling van de Rabobank, de Bunq bank, de Knab bank, de SNS bank, de ASN bank en de Regiobank al aanbiedt.
De opdracht tot het binnenhalen van de afschriften geldt standaard alleen voor alle bankrekeningnummers die in de geopende administratie zijn gekoppeld aan dagboeken van het type Bank/Kas. Als u de afschriften administratie-onafhankelijk wilt binnenhalen, dan moet u beschikken over de functionaliteit Multirekening bankformaat. Dit is met name voor accountants een praktische toevoeging aan hun licentie. Als u hierover meer informatie wilt ontvangen, dan neemt u contact op met Visma of uw leverancier.
Voor de beveiliging van de berichten moet de tijd in de omgeving waar u met AccountView werkt, overeenkomen met de tijd op de server van de bankservice. Deze laatste is automatisch gelijk aan de tijd op de site time.is in de tijdzone Parijs. Neem contact op met uw systeembeheerder, hosting provider of accountant om deze gelijk te zetten.
De begin- en einddatum van de administratie is bepalend voor welke afschriften kunnen worden opgehaald in een administratie. Een administratie die als einddatum 31-12-2022 heeft, zal geen afschriften van na die datum gaan bevatten. Om zeker te weten dat u alle afschriften in het betreffende boekjaar hebt binnengehaald, kunt u ook na het aanmaken van het nieuwe boekjaar nog Document > Bankafschriften ophalen via directe bankkoppeling kiezen. Zodra dit het resultaat '0 bankafschriften opgehaald' oplevert, weet u dat er geen bankafschriften voor die administratie meer zijn. Als u het nieuwe boekjaar aanmaakt met de stappen uit de eindejaarsprocedure, dan zal de einddatum van het oude boekjaar automatisch aansluiten op de begindatum van het nieuwe boekjaar. U kunt beide datums controleren met Opties > Instellingen > Administratie > Algemeen > Administratie.
Controleer of het aangemelde bankrekeningnummer is vastgelegd in het bankboek. Kies Document > Stamgegevens administratie > Dagboeken en controleer in de kolom Bankrekeningnr of het aangemelde nummer is vastgelegd. Zo niet, dan selecteert u het bankboek en drukt u op F6, waarna u het rekeningnummer invult op de tab Bankgegevens onder IBAN.
Als alle gegevens van uw oude computer beschikbaar zijn, is ook het certificaat beschikbaar zoals aangemaakt door het invoeren van de activeringscode. Alleen in situaties dat u een geheel 'schone' installatie uitvoert, zonder historie van de eerdere aanmelding, zult u bij ons een nieuwe activeringscode moeten aanvragen. Ook als u de installatie op de oude computer laat staan en die computer nog werkend is, zal de directe bankkoppeling niet werken op de nieuwe pc.
Zie alle informatie hierover op onze pagina Overzicht van gekoppelde bankrekeningen bij het hoofdstuk "Stopzetten bankkoppeling van cliënten
In principe haalt de directe bankkoppeling afschriften op vanaf het moment dat deze voor een bankrekening is geactiveerd. De mutaties vóór dat moment moet u dus handmatig verwerken voor de juiste aansluiting.
Elk afschrift dat via de directe bankkoppeling wordt opgehaald en naar het bankdagboek wordt verwerkt, bevat een uniek kenmerk, waardoor deze niet nogmaals kan worden opgehaald. Wanneer deze mutaties toch nogmaals binnenkomen, dan is dit kenmerk dus niet goed meegekomen. Dan kunt u bij het inlezen van de bankmutaties de datum vanaf aanpassen naar de datum van de laatste keer dat u hebt binnengehaald. De onterecht ingelezen bankafschriften kunt u één voor één verwijderen. Werkt u met versie 12, dan kunt u deze niet verwijderen. Neemt u in dat geval contact op met onze support om u hiermee te assisteren.
Krijgt u onderstaande melding wanneer u de bankafschriften ophaalt via de directe bankkoppeling?
U werkt waarschijnlijk nog met een verouderde versie van AccountView. Indien u gebruik wilt gaan maken van de directe bankkoppeling, dient u AccountView te updaten naar de laatste versie. De update aanvragen en alle informatie over de installatie van de update vindt u hier.
Uiteraard kunt u in de tussentijd de bankmutaties inlezen via het exporteren van bestanden uit de bankomgeving, die in AccountView kunnen worden ingelezen.
Zorg ervoor dat u met Opties > Instellingen > Administratie > Algemeen > Bedrijf een bedrijfsnaam hebt ingevoerd.
U kunt enkel voor Rabobank, ING, ABN AMRO en bunq een koppeling voor het versturen van SEPA-betaalopdrachten aanzetten.
Ga in uw bankomgeving na of u ook de optie Betalingen bij uw bankrekeningen hebt aangezet.
1. Voor de Rabobank en bunq klikt u op de link voor het wijzigen van de opties van de directe bankkoppeling op deze pagina: Aanmelden voor directe bankkoppeling.
2. Voor de overige banken controleert u via uw internetbankieren-omgeving of voor het gekozen bankrekeningnummer ook het onderdeel Betalingen is gekozen.
De bank controleert op de ISO-valutacode van het betaalbestand. Deze moet EUR zijn. AccountView kent een lijst van valutacodes en ISO-valutacodes. Ga naar Document > Stamgegevens administratie > Valutacodes en zoek de code die u voor de euro hebt aangemaakt. Open de stamgegevens van deze valutacode met Enter en zorg dat in het veld ISO-valutacode ook de waarde EUR is ingevuld. Is dat niet het geval, dan kunt u met het vergrootglas de lijst van ISO-valutacodes opvragen en zorgen dat de EUR is aangemaakt. Dan kunt u deze invullen bij de Valutacode. Werkt u met Solo? Dan beschikt u niet over valutacodes. Stuurt u ons dan een verzoek dit aan te passen via Help > Infoline > Stel een vraag aan support.
Er kunnen drie dingen aan de hand zijn:
- Check als eerste de tijd op uw werkstation. Om de verbinding tussen AccountView en de bankservice goed te beveiligen, moet de tijd in de omgeving waar u met AccountView werkt overeenkomen met de tijd op de server van de bankservice. Deze laatste is automatisch gelijk aan de tijd op de site time.is in de tijdzone Parijs. Neem contact op met uw systeembeheerder, hosting provider of accountant om deze gelijk te zetten.
- Wat ook een oorzaak kan zijn, is dat u met AccountView binnen een omgeving werkt waar de toegang tot internet beperkt is. Om de aanmelding van de directe bankkoppeling te kunnen uitvoeren is internettoegang noodzakelijk. Neem contact op met uw systeembeheerder, hosting provider of accountant om dit beschikbaar te krijgen.
- Wellicht hebt u als gebruiker niet voldoende rechten om de koppeling in te stellen. Probeert u eens AccountView op te starten door met uw rechtermuisknop de snelkoppeling van AccountView te klikken en dan te kiezen voor 'Uitvoeren als administrator'.
Wanneer u overgaat naar een ander product van Visma, dan kunt u zelf de bankkoppeling omzetten.
Dit geldt niet voor de koppeling met ABN AMRO of wanneer u bent aangemeld via uw accountant. Neem in dat geval contact op met Customer Service via dit formulier.
Stappenplan- Geef in uw omgeving voor internetbankieren aan dat u de bankkoppeling wilt wijzigen. U wordt doorgestuurd naar de aanmeldpagina waar uw huidige licentienaam en serienummer staan.
- Bij de melding 'Ik heb nog een andere licentie die ik voor deze bankkoppeling wil gebruiken' zet u het vinkje aan en klikt u op nee.
- Vervolgens geeft u het serienummer op van het Visma-product waarvoor de bankkoppeling moet worden geactiveerd.
- Controleer de gegevens en bevestig de nieuwe bankkoppeling door ‘ja’ te selecteren.
- Als de gegevens kloppen, dan kunt u op de volgende pagina, in het overzicht met de rekeningen, per rekening aangeven aan welke licentie deze moet worden gekoppeld. Hier kiest u dus bij alle rekeningen de nieuwe licentie.
- Tot slot bevestigt u de contactgegevens en wordt u teruggestuurd naar uw bank om de wijziging te bevestigen. De omzetting gaat direct in.