AccountView Support
De updateprocedure van uw AccountView versie en de FAQ
Update aanvragen | Highlights van de laatste versies | Downloads van de installatiebestanden
Heeft u AccountView met een actief onderhoudsabonnement, dan heeft u recht op updates. Deze procedure beschrijft de stappen om uw AccountView installatie inclusief services te updaten naar een nieuwe versie. Het stappenplan is geschikt voor elke versie. Naar welke versie u gaat updaten kunt u zien op uw licentieformulier (pdf) wat u van uw AccountView leverancier heeft gekregen. Het installatiebestand vindt u bij de downloads.
- 1. Algemene voorbereiding
- 2. Licentieformulier en installatiebestand
- 3. Locatie van AccountView achterhalen
- 4. Zorg dat bestanden van AccountView gesloten zijn tijdens de update
- 5. Zorg voor een recente backup van al uw AccountView bestanden
- 6. Programma en systeem vooraf organiseren
- 7. Installatiebestand uitvoeren
- 8. Licentiegegevens invoeren
- 9. Werkstations bijwerken
- 10. Eerste keer opstarten
- 11. Administraties organiseren om bij te werken
- 12. COM registreren en AccountView Services herstarten
1. Algemene voorbereiding
- Controleer of er maatwerk is geïnstalleerd. Meestal weet uw leverancier dit.
- Ga na of er uitwisseling plaatsvindt met uw accountant. Veel accountantskantoren gebruiken backups om gegevens met hun cliënten uit te wisselen. AccountView ondersteunt in principe alleen gegevensuitwisseling tussen gelijke versies.
- Ga na of u een koppeling hebt tussen AccountView en een ander programma. Het is raadzaam om de leverancier van de koppeling te vragen of deze compatibel is met de nieuwe versie van AccountView.
- Sta vervolgens stil bij de vraag wie de update het beste kan uitvoeren. Bij grotere uitvoeringen van AccountView is het namelijk vaker verstandig dat uw AccountView-leverancier u begeleidt bij het uitvoeren van de update. Zeker als er koppelingen en/of maatwerk in het geding zijn, adviseren we om over de update contact op te nemen met uw AccountView-leverancier. Deze kan u ook helpen om te profiteren van de vernieuwingen in AccountView. Zorg in ieder geval dat de update wordt uitgevoerd door iemand met basiskennis van Windows en ervaring in het installeren van software en dat deze procedure goed wordt doorgenomen voordat u met de update start.
- Is uw AccountView-installatie gehost bij een externe partij, dan zullen zij de update voor u uit moeten voeren. Plan dit met de hosting partij in en stuur hun de updateprocedure ook door.
- Controleer de systeemeisen.
2. Licentieformulier en installatiebestand
Zorg dat u de licentiegegevens bij de hand hebt voor versie waar u naar wilt updaten. U hebt deze van uw AccountView-leverancier in een e-mail ontvangen en/of deze licentie in AccountView gedownload via Opties > Licentie downloaden. Deze heeft u nodig bij het uitvoeren van de update.
Op het formulier staat de versie van de codes. Deze moet overeenkomen met die van de versie waar naar wilt updaten.
Beschikt u nog niet over de licentiecodes, vraag dan eerst de update bij ons aan.
Houd er rekening mee dat het twee werkdagen kan duren voor u de nieuwe licentiecodes kunt downloaden.
Zorg ook dat u het installatiebestand hebt gedownload. Deze vindt u op onze download-pagina.
3. Locatie van AccountView achterhalen
De update moet worden uitgevoerd op de machine (server of pc) waar de programmabestanden van AccountView staan.
U ziet deze onder Help > Info. Hier staat de locatie van programma- en systeemtabellen.
Als u hier een driveletter of een UNC-pad ziet staan, informeer dan bij uw systeembeheerder of uw AccountView hosting-provider, of zij de update op de server voor u kunnen uitvoeren.
De update dient lokaal op de server te worden uitgevoerd. Als AccountView op een server is geïnstalleerd, dan moet u op deze server inloggen en daar de update uitvoeren. Vraag dan uw systeembeheerder u hierbij te helpen.
Inventariseer ook op welke werkstations AccountView geïnstalleerd is. Dit heeft u nodig voor de stap "Werkstations bijwerken".
4. Zorg dat bestanden van AccountView gesloten zijn tijdens de update
Tijdens de update, mogen er geen bestanden van AccountView geopend zijn. Daarom moeten alle gebruikers uitloggen. Gebruikers kunnen zijn:
- medewerkers
- koppelingen tussen andere software en AccountView of
- Windows services (bijvoorbeeld de AccountView Communication Service en de Visma Cloud Gateway)
Controleer als volgt of er nog gebruikers ingelogd zijn:
- Ga in AccountView naar het venster Document > Stamgegevens Programma > Ingelogde gebruikers. Hier kunt u zien welke gebruikersnamen in welke administratie vanuit welk werkstation en vanaf wanneer zijn ingelogd. Zo kunt u nagaan welke personen u moet vragen om uit te loggen. In een Business-uitvoering met de module Uitgebreide toegangsbeveiliging II kunt u via het venster Systeemberichten (Document > Stamgegevens systeem > Systeemberichten) regelen dat gebruikers AccountView afsluiten.
- Stop ook de AccountView-services zoals de AccountView Communication Service, de AccountView Backoffice Server Service en de Visma Cloud Gateway Service. Heeft u ook andere services draaien die met AccountView integreren, stopt u deze ook.
- Wanneer er koppelingen actief zijn met andere applicaties kan het voorkomen dat deze niet vermeld worden in de lijst ingelogde gebruikers. In dat geval stopt u zelf de koppeling indien deze lokaal draait, of vraagt u uw systeembeheerder om deze te stoppen. De beheerder kan eventueel nagaan via de server of er nog bestanden van AccountView geopend zijn via Computerbeheer en kan deze ook afsluiten indien nodig.
5. Zorg voor een recente backup van al uw AccountView bestanden
Het snelt maakt u een volledige backup via de Windows verkenner van alle AccountView mappen. Dit zijn:
- programmabestanden (de locatie staat onder Help > info)
- systeembestanden (de locatie staat onder Help > info)
- de administratiefolders (locatie vindt u via Bestand > Administraties)
6. Programma en systeem vooraf organiseren
Hiermee voorkomt u dat er fouten optreden bij het updaten.
- Kies Bestand > Administraties.
- Kies Document > Organiseren > Programma.
- Kies Document > Organiseren > Systeem.
7. Installatiebestand uitvoeren
Voer het installatiebestand uit. TIP: Voer het bestand altijd uit Als Administrator.
Als er een beveiligingswaarschuwing van "Windows Defender SmartScreen" wordt getoond, dan klikt u op Acties of Meer informatie. Kies daarna Toch uitvoeren.
Neem de licentievoorwaarden door en accepteer deze.
Kies Volgende.
Je kunt nu een van de volgende twee meldingen krijgen:
- Bestaande installaties gevonden.
Het volgende venster toont welke installaties van AccountView er zijn gevonden.
- Controleer of de gevonden Installatielocatie overeenkomt met de locatie van de programmabestanden die u eerder hebt genoteerd.
- Kies Bestaande installatie bijwerken en selecteer de gewenste installatie wanneer de locatie overeenkomt.
- Kies Volgende.
- Kies Volgende en lees verder bij de stap Licentiegegevens.
Als de installatielocatie afwijkt van de locatie van de programmabestanden, dan kiest u Nieuwe installatie uitvoeren en Volgende.
-
Als de wizard geen bestaande installatie heeft gevonden of als de installatielocatie afwijkt van de map die u eerder hebt genoteerd, dan geeft u hier de juiste locatie op. De wizard zal herkennen dat op die locatie een oude versie van AccountView staat en zal deze updaten.Bestandslocaties: geef de locatie op waar u wilt installeren.
- Gebruik de knop Browse als u handmatig de locatie wilt selecteren waar u AccountView wilt installeren.
- Laat het aankruisvak Runtime-componenten installeren gemarkeerd staan. Hiermee wordt de AccountView werkstationinstallatie en de AccountView Communication Service ook geïnstalleerd.
- Kies Volgende.
TIP: Standaard vult AccountView hier de map "C:\Program Files (x86)\Visma Software BV\AccountView" in. Als hier nog geen installatie staat van AccountView en u past dit niet aan, dan installeert u dus een nieuwe instantie van AccountView. |
8. Licentiegegevens invoeren
In dit venster kunt u automatisch uw licentiegegevens laten invoeren.
- Open het gedownloade licentieformulier. met een pdf reader.
- Kies Ctrl+A (om alle gegevens te selecteren).
- Kies Ctrl+C (om de gegevens naar het klembord te kopiëren).
- Keer terug naar de wizard.
Achter de knop Plakken vanaf klembord staat nu "1 licenties gevonden op het klembord". - Kies Plakken vanaf klembord.en Kies Volgende.
Krijgt u een melding dat de licentie niet overeenkomt met de installatie? Controleert u dan nogmaals de versie van het installatiebestand en de versie op uw licentieformulier. Deze moeten overeenkomen.
9. Werkstations bijwerken
Als u AccountView op meerdere werkstations hebt geïnstalleerd, dan moet u deze werkstations ook bijwerken. U doet dit door de werkstationinstallatie (runtime bestand) van de corresponderende versie uit te voeren. Dit bestand vindt u op de Downloads-pagina.
.NET Framework 4.72 vooraf
Op ieder werkstation waar de installatie wordt uitgevoerd, is het een vereiste dat Microsoft .NET Framework 4.72 is geïnstalleerd.
U kunt het .NET Framework bijwerken door in de map WorkstationInstall (in de programmafolder van AccountView) het bestand NDP472.exe uit te voeren.
Hierna moet u de computer opnieuw opstarten. Vraag eventueel uw systeembeheerder u hier verder bij te ondersteunen.
10. Eerste keer opstarten
Wanneer alles is ge-update (de programmafolder van AccountView en de werkstations) dient u AccountView eerst nog als enige gebruiker op te starten. De services van AccountView zijn mogelijk ook weer opgestart. Sluit u deze nog af en logt u eerst in als gebruiker via de interface. Dan kan de systeemconversie worden uitgevoerd.
AccountView zal u naar verwachting vragen om uw laatst geopende administratie bij te werken.
Maar eerst moet het programma en het systeem worden georganiseerd. Volg de onderstaande stappen:
- Kies Nee als u deze melding ziet: "Administratie '[...]' moet eerst worden bijgewerkt. Nu bijwerken?"
- Kies Bestand > Administraties.
- Kies Document > Organiseren > Programma.
- Kies Document > Organiseren > Systeem.
Servicevoorwaarden accepteren
Als de servicevoorwaarden zijn gewijzigd, dan moet u deze eerst accepteren. Markeer het aankruisvak om aan te geven dat u akkoord gaat met de voorwaarden en kies OK. Bent u niet bevoegd om de servicevoorwaarden te accepteren, dan kunt u de knop Later accepteren kiezen.
11. Administraties organiseren om bij te werken
Om ervoor te zorgen dat de nieuwe functionaliteit goed in de administraties wordt meegenomen, moeten de administraties worden georganiseerd.
- Kies Bestand > Administraties.
- Selecteer de administratie die u direct wilt gebruiken.
- Kies Document > Organiseren > Administratie.
Andere administraties kunt u eventueel op een later moment organiseren. Tips om dit snel te doen leest u op onze pagina "Administraties organiseren".
12. COM registreren en AccountView Services herstarten
Indien u gebruik maakt van de AccountView Communication Service, heeft u een actieve COM registratie nodig van AccountView op de server of werkstation waar AccountView staat geïnstalleerd. Na een update moet u de volgende stappen opnieuw uitvoeren.
- Maak een snelkoppeling naar het bestand AVWIN.exe wat zich in de programmafolder van AccountView bevindt.
- Open de eigenschappen van de snelkoppeling en voeg in het veld Target (Doel) achter AVWIN.exe een spatie en de volgende regel toe: '/regserver' . Tip: bewaar deze snelkoppeling onder de naam REGSERVER zodat u hem nogmaals kunt gebruiken.
- Voer de snelkoppeling uit door er met de rechtermuisknop op te klikken en de optie Run as administrator te kiezen. AccountView komt niet in beeld maar registreert op de achtergrond de COM-koppeling. U ziet dus verder niets gebeuren.
- Om er zeker van te zijn dat de koppeling goed is geregistreerd, kunt u deze testen in AccountView. Log in in AccountView en open het venster Bestand > Administraties. Kies dan Document > Controleren > COM Server Status
Wanneer u alles hebt georganiseerd, is de update klaar en kunt u weer de services opstarten die geïnstalleerd zijn zoals bijvoorbeeld de AccountView Communication Service, Visma Cloud Gateway. Heeft u deze niet geïnstalleerd dan maakt u hier dus geen gebruik van.
Veelgestelde vragen over updaten
De update kunt u prima zelf uitvoeren wanneer u beschikt over basiskennis van Windows en ervaring hebt met het installeren van software. Als u deze kennis en ervaring niet hebt, dan adviseren wij de update niet zelf uit te voeren, maar bij voorkeur te laten uitvoeren door uw AccountView-leverancier.
Uw leverancier zal hiervoor naar verwachting kosten in rekening brengen. Maar behalve dat u zeker bent van een succesvolle update, zal uw leverancier u aanvullend adviseren over de nieuwe versie. De update biedt u ook een kans om in gesprek te zijn met uw leverancier en samen na te gaan of u nog steeds optimaal gebruikmaakt van AccountView.
Ja. Kies in Accountview Help > pdf-handleiding > Installatie.
Op de pagina "Nieuw in AccountView" vindt u een overzicht met per versie een verwijzing naar het document "Nieuw in AccountView" waarin u dit leest. Ook kunt u in de helpfunctie van AccountView meer informatie vinden over nieuwe functionaliteit. Deze vindt u met Help > Index en de zoekterm 'Nieuw in AccountView'.
In de supportnote "Systeemeisen AccountView"
Bij iedere installatie of update is het nodig om op alle werkstations een nieuwe werkstationinstallatie uit te voeren. De werkstationinstallatie is ook beschikbaar in de vorm van een MSI-bestand. Dit is een geautomatiseerde installatie met Windows Installer. Dit bestand vindt u in de map WorkstationInstall in de installatiemap van uw AccountView-installatie of haalt u op vanuit de updateprocedure die u gebruikt. Informatie over het gebruik van MSI-bestanden bij geautomatiseerde installatie staat op de website van Microsoft: "Windows Installer".
Het AccountView-installatiebestand is een gebundelde installatie die afzonderlijke msi-installaties uitvoert. De onderdelen van deze installatie zijn:
Als u tijdens de installatie of update van AccountView de melding krijgt “Installeren niet gelukt” dan kunt u de oorzaak hiervan achterhalen in de logbestanden die tijdens de installatie worden aangemaakt. In deze bestanden worden niet alleen alle acties vastgelegd maar bijvoorbeeld ook de gekozen mappen en belangrijke omgevingsvariabelen.
- .NET Framework 4.5 (als deze ontbreekt op de computer)
- AccountView Server
- AccountView Runtime
- AccountView Communication Service
De gebundelde installatie geeft een logbestand wanneer een fout optreedt tijdens het installeren. Dit is alleen een logbestand van de gebundelde installatie. Er worden aparte logbestanden gemaakt van de afzonderlijke onderdelen.
U vindt de verschillende bestanden in de tijdelijke map van de ingelogde Windows gebruiker: C:\Users\<gebruikersnaam>\AppData\Local\Temp).
Om de melding “Installeren niet gelukt” te kunnen onderzoeken hebben wij van u de volgende bestanden nodig:
- C:\Users\<gebruikersnaam>\AppData\Local\Temp\AccountView_<versie>_<datum-en-tijd>.log
- C:\Users\<gebruikersnaam>\AppData\Local\Temp\AccountView_<versie>_<datum-en-tijd>_Server.log
- C:\Users\<gebruikersnaam>\AppData\Local\Temp\AccountView_<versie>_<datum-en-tijd>_Runtime.log
- C:\Users\<gebruikersnaam>\AppData\Local\Temp\AccountView_<versie>_<datum-en-tijd>_Communication.log
Meldingen die tijdens het installeren van de werkstationinstallatie kunnen optreden leest u in “Meldingen tijdens het installeren van AccountView”.
- "Voer een werkstationinstallatie uit."
- "Programma-onderdeel kan niet worden gestart: avwin.ComLibActivator.9.X.00.0."
- "Unknown member OCOLOR_MGR."
- "De instelling onder 'PATH' in config.fpw' verwijst naar de locatie '"", maar de map '"" bestaat niet of is niet toegankelijk."
De eerste drie meldingen treden op doordat er geen AccountView Runtime installatie aanwezig is op de computer. Voor het starten van AccountView is op de computer altijd een runtime installatie nodig van dezelfde versie als de versie van AccountView die geïnstalleerd staat op uw computer of op de server.
Om dit op te lossen zult u ervoor moeten zorgen dat er een runtime-installatie uitgevoerd is. De stappen hiervoor vindt u in de stap "Werkstationinstallatie" in de updateprocedure.
Krijgt u de melding "De instelling onder 'PATH' in config.fpw' verwijst naar de locatie '"", maar de map '"" bestaat niet of is niet toegankelijk.", dan lost u dat met onderstaande stappen op:
- Kies bij de melding OK.
- Kies Help > Info in Accountview en noteer de map waarin u de AccountView-programmabestanden en -systeemtabellen hebt geïnstalleerd.
- Kies OK en vervolgens Bestand > Afsluiten.
- Ga via de Windows Verkenner naar de map die u bij stap 2 hebt genoteerd en open met een teksteditor (bijvoorbeeld Notepad) het bestand config.fpw.
- Verwijder in het bestand de onderste regel en sla het bestand op.
- Sluit het af bestand en start AccountView om na te gaan of de melding is opgelost.
Sinds AccountView versie 9.4 wordt er gebruikgemaakt van een nieuw AccountView-pictogram . Na de update kunt u AccountView opstarten met dezelfde snelkoppeling. Het oude pictogram
van de snelkoppeling zal na het succesvol opstarten van AccountView automatisch worden aangepast naar het nieuwe pictogram.
De systeemconversie wordt uitgevoerd wanneer AccountView de eerste keer na de update wordt opgestart. De systeemconversie converteert de systeemtabellen van AccountView naar de nieuwe versie. Het is van groot belang dat dit succesvol wordt voltooid. Als er een foutmelding optreedt tijdens de systeemconversie, neem contact op met de supportafdeling van Visma Software.
U werkt met de Solo-uitvoering van AccountView waarbij u normaal niet hoeft in te loggen. Na het uitvoeren van de update krijgt u toch een opstartvenster om een gebruikersnaam en wachtwoord in te voeren.
Dit duidt erop dat de update niet succesvol is geweest. Om dit op te lossen volgt u de stappen uit de vraag "Ik zie alleen de voorbeeldadministraties in het venster Administraties".
Dit duidt erop dat de update niet succesvol is geweest. De updateprocedure is mogelijk niet gevolgd waardoor de nieuwe AccountView-versie op een andere locatie op de computer is geïnstalleerd.
Om dit op te lossen volgt u de stappen uit de vraag "Ik zie alleen de voorbeeldadministraties in het venster Administraties".
Deze melding wordt veroorzaakt doordat de versie van de AccountView-programmabestanden niet gelijk is aan de versie van de systeemtabellen. Om dit op te lossen volgt u de stappen uit de vraag "Ik zie alleen de voorbeeldadministraties in het venster Administraties".
U krijgt na het invoeren van uw licentiegegevens de melding "De ingevoerde licentiegegevens zijn niet juist."
Om het invoeren van de modulegegevens te vergemakkelijken is de reeks in drie delen van 15 tekens gesplitst. Om fouten te voorkomen bevat de tekenreeks geen 0 en O (nul en hoofdletter o), en ook geen l, I en i (kleine letter L en hoofdletter i).
Tip: het is mogelijk om de licentiegegevens in te voeren vanaf het klembord. U kunt dit doen door alles te selecteren in het document (of e-mailbericht) waarin uw licentiegegevens staan en deze te kopiëren via de sneltoetsen Ctrl-A (Alles selecteren) en Ctrl-C (Kopiëren). Hierna kunt u Plakken vanaf klembord (of Paste from clipboard) kiezen in het venster Licentiegegevens.
Na de update ziet u in het venster Administraties alleen de voorbeeldadministraties. Dit duidt erop dat de update niet succesvol is geweest.
Oorzaak
In de stap “Programmabestanden en systeemtabellen aanwijzen” in de updateprocedure van AccountView is de locatie van de systeemtabellen (zie de stap “Locaties controleren” in de updateprocedure) niet correct aangewezen.
Oplossing
Om dit op te lossen zult u de volledige kopie van de vorige versie van AccountView (zie de stap “Backup maken” in de updateprocedure) terug moeten zetten. Dit zijn de mappen met programmabestanden en systeemtabellen die u hebt genoteerd in de stap “Locaties controleren” in de updateprocedure.
Wanneer u de oude versie weer kunt opstarten zult u de update opnieuw moeten uitvoeren met de updateprocedure. Zorg ervoor dat u de locaties in de stap “Locaties controleren” juist aanwijst.
Het is mogelijk om alle administraties in één keer te organiseren. Kies Document > Organiseren > Administratie in het venster Administraties. Kies Alle in het veld Bereik, en kies Organiseren.
Zie ook: "Administraties organiseren in AccountView Windows".
Tip: Maak met de optie Beeld > Selecteren een selectie, en kies Alle in het veld Bereik om die selectie van administraties te organiseren.
Probeer bij afdrukproblemen altijd eerst of u kunt afdrukken vanuit andere programma's die worden uitgevoerd in dezelfde omgeving als AccountView (bijvoorbeeld Microsoft Word). Lukt dat ook niet, dan is er iets mis met de printer of de aansturing daarvan.
Als het afdrukken vanuit andere programma’s wel werkt, maar vanuit AccountView niet, dan werkt u waarschijnlijk met de demonstratielicentie in plaats van met uw definitieve licentie. De demonstratielicentie is een licentie die een beperkt aantal dagen geldig is en waarmee u niet kunt afdrukken. Kies Opties > Licentiegegevens en voer de definitieve licentiegegevens in om uw licentie te activeren.