AccountView Support
Systeemeisen en best practices voor uw AccountView omgeving
Overige onderwerpen die u helpen bij het inrichten en configureren van ondersteunende functies in AccountView zijn:
1. Systeemeisen
In onderstaand overzicht vindt u de minimale systeemeisen voor AccountView.
1.1 Hardware
De cliënt/server waar AccountView op wordt uitgevoerd dient te beschikken over:
- Een 64-bits processor met een minimale kloksnelheid van 2.6Ghz. Een hogere kloksnelheid zorgt voor een betere performance.
- Minimaal 1 GB intern geheugen.
- Indien u AccountView op een remote desktop uitvoert door meerdere gebruikers, dan heeft het de voorkeur dat er 1 CPU Core per 2 AccountView gebruikers beschikbaar is.
1.2 Besturingssysteem
AccountView wordt alleen op Windows ondersteund. Andere besturingssystemen zoals Apple of Linux worden niet ondersteund.
Windows 11, Server 2022, Server 2025
AccountView ondersteunt Windows 11 en Windows Server 2022 als fileserver en als Terminal Server vanaf versie 10.0a en hoger
Windows 10, Windows Server 2016 en 2019
AccountView ondersteunt Windows 10 en Windows Server 2016 als fileserver en als Terminal Server vanaf versie 9.6a.
AccountView ondersteunt het gebruik van Windows Server 2019 als fileserver en als Terminal Server vanaf versie 9.8.
Let op: Wij adviseren om op een recente versie van AccountView te werken.
1.3 SMB protocol
Windows hanteert in een netwerk-omgeving het SMB protocol. Voor AccountView dient dit op de cliënt die in een netwerkomgeving de AccountView bestanden benadert, uit te worden geschakeld. Hoe u dit doet leest u verder in het hoofdstuk SMB Protocol.
1.4 .Net Framework en Microsoft Edge en TLS 1.2
Bij de installatie van de cliënt-installatie van AccountView is het noodzakelijk dat de meest recente versie van Microsoft .Net Framework is geïnstalleerd.
Voor AccountView 12 is het vereist dat Microsoft Edge version 79 of hoger is geïnstalleerd daar waar u de serverinstallatie uitvoert. Deze wordt gebruikt in AccountView voor het aanroepen van websites van bijvoorbeeld de Visma Diensten
Met de installatie van de programmabestanden van AccountView, wordt ook een Windows Service geïnstalleerd. De AccountView Communication Service. Voor deze service is het noodzakelijk dat u het TLS 1.2 protocol aan hebt staan op de server waar de service draait.
1.5 Schijfruimte
De totale omvang van AccountView is 1 GB (internationale versie).
Daarnaast is extra schijfruimte noodzakelijk voor elke administratie die u aanmaakt. De hoeveelheid is sterk afhankelijk van de grootte van uw administratie: het aantal debiteuren, crediteuren en artikelen, en het aantal transacties per dag. De grootte van de administratie (aantal gegevens) bepaalt de hoeveelheid schijfruimte die u nodig hebt. Houdt u voor een gemiddeld grote administratie een reservering van ongeveer 500 a 1000 Mb aan.
1.6 Beeldscherm en printer
- Uw beeldscherm moet minimaal een resolutie van 1024x768
- Elke printer die uw besturingssysteem ondersteunt is geschikt.
2. SMB: Windows 10 en 11 Protocol
Windows 10 en 11 verplichten Microsoft SMB voor netwerkcommunicatie. Om te zorgen dat AccountView goed blijft werken adviseren wij de volgende aanpassingen te doen op elk werkstation waar u AccountView op uitvoert en met Windows 10 of 11 werkt. Deze aanpassingen gelden ook wanneer u Windows Server 2016 of Windows Server 2019 gebruikt als cliënt, bijvoorbeeld als u AccountView opstart vanaf een Terminal Server en de AccountView-bestanden op een fileserver staan.
2.1 Vanuit AccountView SMB settings controleren en herstellen
2.2 SMB settings handmatig aanpassen via command prompt
Als u op een lagere versie dan 9.8a SP E werkt, is de enige oplossing om de SMB settings handmatig aan te passen. Dit wordt over het algemeen door systeembeheerders gedaan.
- Registersleutel
Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\LanmanWorkstation\Parameters\CacheFileTimeout
Deze moet waarde 0 hebben. Als de genoemde registersleutel niet bestaat, dan moet u deze aanmaken via New > DWORD (32-BIT) Value. - Na het aanmaken van bovenstaande registry entry, voert u de volgende Windows Powershell-commando's uit als Administrator:
Set-SmbClientConfiguration -DirectoryCacheLifetime 0
Set-SmbClientConfiguration -FileInfoCacheLifetime 0
Set-SmbClientConfiguration -FileNotFoundCacheLifetime 0
2.3 SMB settings controleren bij opstarten AccountView
Vanaf versies 10.0a SP A, 10.0 SP C en 9.8a SP F kan uw systeembeheerder instellen dat bovenstaande controle verplicht wordt uitgevoerd bij het opstarten van AccountView. Zo voorkomt u dat bijvoorbeeld wanneer een nieuwe pc in gebruik wordt genomen, de instellingen weer verkeerd staan op die pc en u wellicht hierdoor fouten krijgt in AccountView.- Open het bestand av.ini in de installatiemap van AccountView met Kladblok (Notepad).
- Voeg onderstaande regels toe aan het bestand:
[General]
force_smb_settings = true
excluded_machines = hostname1, hostname2Achter "excluded_machines" geeft u de hostnames op (gescheiden door een komma) van de machines die u wilt uitsluiten van controle (bijvoorbeeld de server waar AccountView op staat opgeslagen).
3. Performance optimaliseren
Merkt u dat AccountView trager reageert dan gewend? Wij geven u een aantal tips en best practices om de performance in AccountView te optimaliseren.
De performance van AccountView is van een aantal factoren afhankelijk. Indien u werkt met AccountView via een client/server-oplossing is de performance in eerste plaats afhankelijk is van de netwerksnelheid tussen het werkstation en de fileserver. Ook een virusscanner kan voor vertraging zorgen bij het werken in AccountView. In deze supportnote leest u algemene tips voor het verbeteren van de performance in AccountView en hoe u mogelijke oorzaken van een slechte performance kunt uitsluiten.
3.1 Best practices van de netwerkconfiguratie
Wij adviseren u onderstaande stappen door uw systeembeheerder of AccountView leverancier te laten uitvoeren.
In het algemeen functioneert AccountView optimaal wanneer de applicatie en de data op dezelfde machine staan als waar de applicatie wordt uitgevoerd.
Hiermee voorkomt u dat er data over het netwerk heen en weer moet worden geschreven. Dit proces wordt met name ook door het SMB protocol van Windows 10 en Windows 11 vertraagd.
Hieronder een paar voorbeelden van hoe je AccountView zou kunnen installeren met de beste performance voor meerdere gebruikers.
Server-cliënt, Remote Desktop, Remote App, Cloud
Mogelijke configuraties waarbij alles op dezelfde machine gebeurt zijn:- AccountView gehost in de cloud bij Visma of bij uw AccountView leverancier
- AccountView op een Remote Desktop Server
- AccountView als remote app gedistribueerd
In al deze configuraties staat AccountView op dezelfde machine geïnstalleerd (de data van de administraties, van het programma en de services van AccountView) als waar de gebruikers AccountView opstarten.
Informeer bij uw IT leverancier of bij uw AccountView leverancier of bovenstaande configuraties mogelijk zijn. Uw AccountView leverancier biedt veelal ook AccountView aan in de cloud. Zij brengen uiteraard ook alle kennis van AccountView met zich mee in het hosten ervan.
3.2 Virusscanner
U zult ongetwijfeld gebruik maken van een virusscanner in uw netwerk of op uw pc. Soms kan een virusscanner impact hebben op de performance van AccountView:
- De scanner kan de bestanden van AccountView in gebruik houden waardoor AccountView de bestanden niet altijd kan exclusief kan openen.
- AccountView kan trager reageren doordat elk bestand dat AccountView opent gescand wordt.
- AccountView-bestanden kunnen beschadigd raken als virusscanners deze bestanden ten onrechte aanzien voor virus en deze verwijderen of in quarantaine plaatsen.
Om bovenstaande punten te voorkomen, dient u in de virusscanner een aantal uitzonderingen aan te brengen.
Uitsluiten AccountView extensies
Uitsluiten van het door de virusscanner scannen van extensies die geen risico vormen, is mogelijk in vrijwel elke virusscanner. De extensies van AccountView-bestanden zijn:
DBF |
DCX |
CDX |
FRX |
FPT |
FRT |
DBC |
APP |
DCT |
FXP |
Uitsluiten AccountView mappen
Ook kunnen mappen die AccountView gebruikt worden uitgesloten van scanning:
- De map met de programmabestanden (zie Help > Info)
- De map met de systeemtabellen (zie Help > Info)
- De administratiemappen (zie Bestand > Administraties)
- De tijdelijke bestanden map (zie Help > Info)
3.3 Gigabit-netwerk
We adviseren gebruik te maken van een Gigabit-netwerk in plaats van 100 Mbit. Een hogere netwerksnelheid levert een betere performance op in AccountView.
3.4 Netwerkkaarten
- Bij het gebruik van meerdere netwerkkaarten adviseren we de andere (niet-actieve, draadloze) netwerkkaarten uit te schakelen.
- We adviseren de waarde Auto (Negotiation) te gebruiken in de netwerkkaartinstelling Speed & Duplex. Er kan ook worden getest met een specifieke snelheid met de waarde Full Duplex. De optimale waarde is afhankelijk van de gebruikte hardware in de netwerkomgeving. Zie ook "Configure Network Adapters".
3.5 SSD Schijven
Maak zoveel mogelijk gebruik van SSD of schijven in RAID met als doel zo veel mogelijk lees en schrijfacties per seconden (IOPS).
Let op! U kunt ernstige schade aan uw systeem toebrengen door uw register op onjuiste wijze te bewerken. Maak een backup van het Windows-register en waardevolle gegevens op de Remote Desktop-server voordat u wijzigingen in het register aanbrengt.
3.6 Indexeren bestanden programma en administratie
Om gegevens in AccountView te indexeren kiest u Bestand > Administraties en:
- Document > Organiseren > Programma
- Document > Organiseren > Systeem
- Document > Organiseren > Administratie
Meer informatie over het organiseren van administraties vindt u in "Administraties organiseren in AccountView Windows".
3.7 Weergaven optimaliseren
Traagheid tijdens het openen van bepaalde vensters of het kiezen van een bepaalde weergave is over het algemeen de oorzaak van een bepaalde weergave. Dit is te herkennen aan het venster
rechtsboven in AccountView. Vertragingen in bepaalde weergaven kunnen optreden door het gebruik van meerdere sorteringen. U kunt de volgende tips gebruiken:
- Kies Beeld > Sorteren. Beperk het aantal sorteringen en houd bij voorkeur een sortering aan op een van de standaardkolommen. Pas dit toe op de gebruikte (standaard)weergaven die voor de traagheid zorgen.
- Kies Opties > Instellingen > Persoonlijk > Starten en voer in het veld Venster de waarde '0' in. In het veld Selectie voert u '120' in.
- Bij het gebruik van selecties in een weergave adviseren we u om de condities zo concreet mogelijk in te stellen. Bij het gebruik van de condities 'bevat’ en ‘begint met’ zal het toepassen van de selectie bij meer criteria langer duren. Bij het gebruik van de conditie ‘is (precies)’ zal het toepassen van de selectie ook bij meer criteria snel blijven. Het gebruik van de conditie ‘is (precies)’ komt overeen met het gebruik van de optie snelselectie die op velden kan worden toegepast.
- Aantal tabbladen geopend in een sessie kan ook voor een minder goede performance zorgen, omdat met elk tabblad een hoeveelheid data moet worden opengehouden.
Meer informatie over de weergaven vindt u in "Flexibel gegevens opvragen met weergaven".
3.8 AccountView Communication Service
Wij adviseren u de AccountView Communication Service aan te zetten op de server/computer waar het AccountView programma op staat geïnstalleerd. Deze service wordt standaard geïnstalleerd tijdens de update van AccountView of een nieuwe installatie ervan wanneer u ook de runtime componenten installeert. Deze service voert op de achtergrond een aantal taken uit. Dit bevordert de performance voor de gebruikers. De laatste versie van de AccountView Communication Service vindt u hier.
3.9 Hoe kunt u mogelijke oorzaken zelf uitsluiten?
Het uitsluiten van bepaalde factoren in de omgeving is belangrijk om duidelijk te krijgen wat de oorzaak van de traagheid is. Hiervoor controleert u per punt of de traagheid nog optreedt:
- Start AccountView ingelogd als andere AccountView-gebruiker.
- Voer de handelingen uit in een andere administratie, bijvoorbeeld een ander boekjaar of de voorbeeldadministratie Your Garden Products.
- Start AccountView op een ander werkstation.
- Start AccountView lokaal op de computer waar de programmabestanden van AccountView staan.
Wanneer de algemene tips geen oplossing hebben geboden, ontvangen we graag de uitkomsten van bovenstaande testen en de antwoorden op de onderstaande vragen:
- Welke besturingssystemen worden er gebruikt op de client en de server?
- Bij welke handelingen in AccountView treedt de traagheid op?
- Is de traagheid afhankelijk van het moment op de dag of in de week?
- Met welke versie van AccountView werkt u? Kies Help > Info om dit na te gaan.
- Wordt AccountView uitgevoerd in een virtuele Windows-omgeving? Zo ja, welke toepassing gebruikt u hiervoor?
4. Ondersteuning MS Office
AccountView beschikt over meerdere integratie-mogelijkheden met Microsoft Office.
- tabel exporteren naar Excel. Vanaf versie 12.0 van AccountView wordt er HTML code gekopieerd naar het klembord, en is de bits-uitvoering van uw Excel installatie niet meer relevant.
- draaitabel maken (AccountView Business). Dit kan alleen met een 32 bits uitvoering van Excel en de 32 bits access runtime van Office ( de meest recente versie).
- gegevens importeren uit een Excel bestand met de modules Mutatie-Import of Stamgegevens-Import
- e-mails versturen via Outlook
- offertes opstellen via een Microsoft Office sjabloon
4.1 Office uitvoering 32 of 64 bits kiezen
Vanaf versie 12.0 kunt u een tabel kopiëren naar Excel 64 bits uitvoering. Voor de overige Office integraties zoals een draaitabel exporteren, heeft u nog steeds een 32 bits uitvoering nodig van Office en de laatste 32 bits Access Runtime driver van Office.
Is uw AccountView versie lager dan 12.0? Dan heeft u voor de functies tabel kopiëren, draaitabel exporteren en e-mail versturen via Outlook de 32 bits cliënt van Office en een Access Runtime 32 bits nodig. Ons advies is om dan een update aan te vragen van AccountView.
4.2 Ondersteunde Office versies
In principe worden alle versies van Office ondersteund.
Microsoft Office 2021
Deze versie van Microsoft Office wordt als 32-bits uitvoering ondersteund vanaf AccountView versie 10.0a.
Microsoft Office 2019
Deze versie van Microsoft Office wordt als 32-bits uitvoering ondersteund vanaf AccountView versie 9.8a.
4.3 Access runtime driver
Dit zijn de vereisten bij het gebruik van het bestandstype Microsoft Excel 2007 (*.xlsx):
De integratie is afhankelijk van componenten in Microsoft Access voor het uitlezen van de informatie in AccountView en de herkenning van nieuwe Excel-bestandsformaten.
Indien Microsoft Access geen onderdeel is van de Microsoft Office (365)-licentie of niet is geïnstalleerd als onderdeel van Microsoft Office, dan kan deze melding optreden na het selecteren van het bestandstype Microsoft Excel 2007 (*.xlsx):
"U kunt Excel 2007-bestanden alleen importeren als de importdefinitie het gegevenstype Microsoft Excel-bestanden (*.xls, *.xlsx, *.xlsm, *.xlsb) is geselecteerd. Installeer de driver: 2007 Office System Driver"
De oplossing hiervoor is het installeren van de meest recente Microsoft Access driver op de computer waar AccountView wordt gestart. Afhankelijk van de versie van Microsoft Office kan de bijbehorende installatie vanaf de Microsoft-website worden opgehaald. U vindt deze op de website van Microsoft.
5. Netwerkrechten en rechten binnen AccountView
Om AccountView goed te laten functioneren heeft de gebruiker voldoende rechten nodig. Zowel binnen de Windows omgeving (dus netwerkrechten op de mappen en bestanden van AccountView) maar ook binnen AccountView (Uitgebreide Toegangsbeveiliging).
5.1 Netwerkrechten
Voor het starten van AccountView is het noodzakelijk dat de Windows-gebruiker lees- en schrijfrechten heeft op de mappen van AccountView is geïnstalleerd, inclusief alle onderliggende mappen en de administratiemappen. Als niet alle noodzakelijke Windows-rechten aan een gebruiker zijn toegekend kunnen onderstaande meldingen optreden.
- "File access is denied"
- "Bestand … kan niet exclusief worden geopend"
- "File … cannot be opened. It is read-only"
- “Administratie wordt voor alleen lezen geopend”
We onderscheiden de volgende locaties waar de lees- en schrijfrechten goed op moeten staan voor de gebruiker.
- programmabestanden - u vindt de locatie via Help > Info.
- systeemtabellen - u vindt de locatie via Help > Info
- administratiebestanden - u vindt de locatie via het venster Bestand > Administraties in de kolom Map Administratie ziet u per administratie de folder. Wanneer deze begint met \\server-naam\ is het een UNC pad. Begint deze met een letter (bijvoorbeeld F:\) dan spreken we over een drive-mapping. Soms begint het pad direct met de foldernaam. In dat geval bevindt de folder zich in de folder van het programma. Dit is een relatief pad.
Voor het oplossen van rechtenproblemen, kunt u het beste uw systeembeheerder inschakelen. Onvoldoende Windows-rechten zijn in sommige gevallen vanwege een complexe inrichting, groepsbeleid of onverwachte wijzigingen lastig uit te sluiten. Controleer als eerste via de Windows Verkenner of u lees- en schrijfrechten hebt op alle bovenstaande mappen. Weet u het niet zeker, vraag dan uw systeembeheerder om zaken uit te sluiten.
- Voeg tijdelijk voor het testen de gebruiker “Iedereen” of “Everyone” toe in de sharemachtigingen en NTFS-machtigingen. Zie voor de verschillen hierin ook: "Sharemachtigingen en NTFS-machtigingen op een bestandsserver". Dit zorgt ervoor dat alle gebruikers toegang hebben tot deze locaties. Het is daarom belangrijk om dit enkel te testen en na afloop de gebruiker “Iedereen” of “Everyone” te verwijderen.
Het toekennen van lees- en schrijfrechten in de sharemachtigingen van de gedeelde map(pen) met de programmabestanden, systeemtabellen en administratiemappen van AccountView op de fileserver:
Open Computerbeheer op de fileserver en open de gedeelde map(pen) van AccountView. Volg de stappen in “Machtigingen voor gedeelde mappen instellen” om voor de bovenstaande locaties de gebruiker “Iedereen” of “Everyone” toe te voegen en de lees- en schrijfrechten toe te kennen. Sla de wijzigingen op. - Het toekennen van lees- en schrijfrechten in de NTFS-machtigingen van de AccountView map op de lokale map(pen) met de programmabestanden, systeemtabellen en administratiemappen op de fileserver:
Open de Windows verkenner en open de genoteerde mappen. Volg de stappen in “Machtigingen voor bestanden en mappen instellen, bekijken, wijzigen of verwijderen” om voor de bovenstaande locaties de gebruiker “Iedereen” of “Everyone” toe te voegen en de lees- en schrijfrechten toe te kennen. Sla de wijzigingen op.
Start AccountView op als gebruiker met beheerdersrechten door met de rechtermuisknop op de snelkoppeling te klikken en Run as Administrator (Als administrator uitvoeren).
5.2 Rechten binnen AccountView: Uitgebreide Toegangsbeveiliging
U kunt naast de rechten op bestanden ook rechten afbakenen binnen AccountView. Zo kunt u instellen in welke administratie een gebruiker wel of niet mag, bij welke onderdelen deze mag komen en in welke dagboeken. Zie ook de Veelgestelde vragen over Toegangsbeveiliging. De rechten op de administratiefolders moeten aansluiten bij de rechten binnen AccountView. Maar wat de programma- en systeembestanden betreft, kunt u hier via het netwerk geen onderscheid in maken. Indien u dat toch wilt, zult u moeten werken met Uitgebreide Toegangsbeveiliging III om Impersonation in te kunnen stellen.
5.3 Uitgebreide Toegangsbeveiliging III: Impersonation
Met de module Uitgebreide toegangsbeveiliging III kunt u gebruik maken van een imitatiegebruiker om te voorkomen dat netwerkgebruikers buiten AccountView om toegang kunnen krijgen tot administratiegegevens. Er dient hiervoor één netwerkgebruiker (de imitatiegebruiker) aangemaakt te worden waar bepaalde Windows-rechten aan toegekend moeten worden.
Op de volgende locaties moeten lees- en schrijfrechten aanwezig zijn wanneer u gebruik maakt van imitatie:
- Benodigde Windows-rechten voor de imitatiegebruiker:
- De map SYS_VFP in de map met de systeemtabellen (Help > Info)
- Administratiemap (Bestand > Administraties)
- De map met de tijdelijke bestanden op elk werkstation (Help > Info)
- Benodigde Windows-rechten voor de gebruikers die AccountView opstarten:
- Programmabestanden (Help > Info)
- Systeemtabellen (Help > Info)
Voor de gebruikers die AccountView opstarten kunnen hierna de rechten op de map SYS_VFP en de administratie-mappen ontnomen worden, zodat deze mappen niet meer buiten AccountView om te benaderen zijn.
Programma meldingen oplossen
De melding "Unknown member OSEL_GROUP" kan optreden in AccountView bij het opstarten via RemoteApp wanneer de laatste keer het venster is gemaximaliseerd en afgesloten. Bij het afsluiten wordt de laatste grootte van het venster onthouden in een gebruikersvoorkeur per gebruiker. De melding treedt niet op wanneer het venster wordt afgesloten zonder dat het is gemaximaliseerd.
De melding is afhankelijk van de Remote Desktop Protocol-versie die wordt gebruikt op het werkstation van de gebruiker bij de verbinding naar de Terminal Server.
U kunt dit oplossen door de AccountView-opstartparameter /no_screen_prf in de snelkoppeling te gebruiken. Hiermee wordt de grootte van het venster niet opgeslagen in de gebruikersvoorkeuren voor de gebruikers. Het gebruik van een opstartparameter in een RemoteApp-applicatie is mogelijk door in de eigenschappen van de RemoteApp-applicatie onder de kop "Command-line arguments" de optie Always use the following command-line arguments te markeren waarin de parameter /no_screen_prf kan worden ingevoerd. Zie ook de volgende link: "Add Programs to the RemoteApp Programs List".Als AccountView door een storing niet juist is afgesloten kan een file lock (reservering) op een bestand worden geplaatst. Bij het starten van AccountView ziet het netwerk dat dit bestand nog in gebruik is, en zal de melding 'Andere gebruiker verwerkt gegevens' verschijnen. Een file lock ontstaat in situaties als een stoomstoring, een netwerkstoring, een gebruiker die AccountView onjuist afsluit, een ODBC-koppeling naar AccountView, of het uitzetten van de computer zonder programma’s af te sluiten.
Afhankelijk van uw situatie zijn er twee oplossingen mogelijk:
- Als u gebruiker bent van AccountView, neem dan contact op met uw netwerkspecialist.
- Als u systeembeheerder bent, moet u de file lock van de AccountView-bestanden op het netwerk opheffen. Als u niet weet hoe u een file lock kunt opheffen, raadpleeg dan uw netwerkhandleiding of neem contact op met uw netwerkleverancier.
Deze meldingen kunnen optreden wanneer AccountView wordt opgestart binnen een netwerklocatie en de netwerkverbinding met de AccountView bestanden wordt verbroken. De oorzaak voor deze meldingen moet worden gezocht in het Windows-netwerk.
Ga als volgt te werk om het op te lossen:
- Sluit alle AccountView bestanden af door het programma overal af te sluiten. U systeembeheerder kan u hierbij helpen.
- Check de SMB instellingen zoals aangegeven bij de algemene systeemeisen: SMB.
- Het is mogelijk dat AccountView bij u wordt gestart vanaf een netwerkschijf (drivemapping) en/of dat er vanuit het programma wordt verwezen naar een netwerkschijf. Als deze netwerkschijf wordt beheerd door Groepsbeleid (Group Policy), dan zijn er verschillende mogelijkheden voor het aanmaken en onthouden van deze netwerkschijf als een gebruiker inlogt in Windows. We adviseren in de instellingen van de netwerkschijf te kiezen voor de optie Update ('vernieuwen') in plaats van Replace ('vervangen'). Zie voor meer informatie en de stappen: "Configure a Mapped Drive Item".
- Sluit uit dat het probleem wordt veroorzaakt door netwerkapparatuur zoals netwerkkabels, switches en routers.
- Controleer een ruime periode de netwerkverbinding op storingen via het 'pingen' vanaf de client naar de netwerklocatie waar AccountView is geïnstalleerd met de informatie in "Test Network Connection with Ping and PathPing".
- We adviseren om de waarde Auto (Negotiation) te gebruiken voor de netwerkkaartinstelling Speed & Duplex. U kunt met de waarde Full Duplex een specifieke snelheid testen. De optimale waarde is afhankelijk van de gebruikte hardware in het netwerk.
- We adviseren de energiebeheeroptie voor de netwerkkaart(en) uit te zetten. Zie ook "Power Management for Network Devices in Windows 7".
Controleer uw administratie na het herstel van de netwerkverbinding op fouten.
Krijgt u tijdens het opstarten van AccountView vanaf een netwerklocatie een van bovenstaande foutmeldingen? Dan is het waarschijnlijk dat een virusscanner bepaalde bestanden van AccountView die via het Windows-netwerk worden opgevraagd, ten onrechte blokkeert. De meldingen zijn feitelijk het gevolg van een 'false positive' van virusscanners die bepaalde bestanden over het netwerk ten onrechte blokkeren. In AccountView zelf kan dit niet worden opgelost. Virusscanners die in het verleden deze meldingen veroorzaakten, zijn:
- Microsoft Windows Defender. Het gaat specifiek om de optie Scan Programs That Run on My Computer als onderdeel van Use real-time protection. De stappen hiervoor vindt u in "Real-timebeveiliging van Windows Defender in- of uitschakelen".
- Kaspersky Anti-Virus / Internet Security. Bij het gebruik van Kaspersky kan het onderdeel System Watcher de oorzaak zijn van deze meldingen. De stappen om het onderdeel System Watcher uit te schakelen vindt u op de websitepagina "How to enable/disable System Watcher in Kaspersky Anti-Virus 2014".
U start AccountView op uw werkstation vanaf een netwerklocatie op de server. Voor het starten van AccountView is het noodzakelijk dat de Windows-gebruiker lees- en schrijfrechten heeft op de netwerklocatie waar AccountView is geïnstalleerd, inclusief alle onderliggende mappen en de administratie-mappen. Als niet alle noodzakelijke Windows-rechten aan een gebruiker zijn toegekend kunnen de bovenstaande meldingen optreden.
Lees het hoofdstuk over Rechten voor tips.