Choose language

Voor elke versie van AccountView komen meerdere Service Packs uit. Wij publiceren enkel het laatste Service Pack. Dit bevat ook de wijzigingen van het voorgaande Service Pack. Met een Service Pack worden kleine aanpassingen, verbeteringen en wetswijzigingen doorgevoerd in de versie waarmee u werkt. Als eerste controleert u in AccountView via Help > Info met welke versie u werkt, en wat het laatst geïnstalleerde Service Pack (SP) is. U kunt dit ook vinden via Help > Infoline. Wanneer u niet het laatste Service Pack hebt geïnstalleerd, ziet u in Infoline een rode balk met de melding om het laatste Service Pack te downloaden. Het grote verschil met een update is dat een Service Pack enkel hoeft te worden uitgevoerd op de server waarop AccountView is geïnstalleerd. Op de clients hoeft u dus niets te doen. Bij de installatie van een Service Pack hebt u geen licentieformulier nodig en worden administraties niet geconverteerd.

1. Voorbereiding

De installatie van een Service Pack hoeft maar op één plek uitgevoerd worden. Staat AccountView op een server, laat uw beheerder dan het Service Pack installeren op de server. Het uitvoeren van een Service Pack neemt ongeveer een half uur in beslag. Dit kan natuurlijk verschillen per omgeving.

3. Locatie van AccountView achterhalen

De update moet worden uitgevoerd op de machine (server of pc) waar de programmabestanden van AccountView staan (zie Help > Info). Ofwel altijd op een lokale schijf. Als AccountView op een server is geïnstalleerd, dan moet u op deze server inloggen en daar de update uitvoeren. Vraag dan uw systeembeheerder u hierbij te helpen.

4. Sluit alle bestanden van AccountView wanneer u gaat updaten

Wanneer u bijvoorbeeld gaat updaten, mogen er geen bestanden van AccountView geopend zijn. Daarom moeten alle gebruikers uitloggen. Gebruikers kunnen zijn:

  • medewerkers
  • koppelingen tussen andere software en AccountView of
  • Windows services (bijvoorbeeld de AccountView Communication Service en de Visma Cloud Gateway)

Controleer als volgt of er nog gebruikers ingelogd zijn:

  1. Ga in AccountView naar het venster Document > Stamgegevens Programma > Ingelogde gebruikers. Hier kunt u zien welke gebruikersnamen in welke administratie vanuit welk werkstation en vanaf wanneer zijn ingelogd. Zo kunt u nagaan welke personen u moet vragen om uit te loggen. In een Business-uitvoering met de module Uitgebreide toegangsbeveiliging II kunt u via het venster Systeemberichten (Document Stamgegevens systeem > Systeemberichten) regelen dat gebruikers AccountView afsluiten.
  2. Wanneer er koppelingen actief zijn met andere applicaties kan het voorkomen dat deze niet vermeld worden in de lijst ingelogde gebruikers. In dat geval stopt u zelf de koppeling indien deze lokaal draait, of vraagt u uw systeembeheerder om deze te stoppen. De beheerder kan eventueel nagaan via de server of er nog bestanden van AccountView geopend zijn via Computerbeheer en kan deze ook afsluiten indien nodig.

5. Maak een backup van de AccountView-bestanden

Het snelt maakt u een volledige backup via de Windows verkenner van alle AccountView mappen. Dit zijn:

  • programmabestanden (de locatie staat onder Help > info)
  • systeembestanden (de locatie staat onder Help > info)
  • de administratiefolders (locatie vindt u via Bestand > Administraties)

6. Microsoft Edge WebViewer

AccountView maakt gebruik van Microsoft Edge om bepaalde webcontent te kunnen laten zien. Wanneer Edge niet beschikbaar is op de machine, kan de installatie hier op vastlopen. Zorg dus dat Edge (desnoods tijdelijk) op de machine staat.

7. Installatiebestand uitvoeren

Voer het installatiebestand uit. TIP:  Voer het bestand altijd uit Als Administrator.
Als er een beveiligingswaarschuwing van "Windows Defender SmartScreen" wordt getoond, dan klikt u op Acties of Meer informatie. Kies daarna Toch uitvoeren.
Neem de licentievoorwaarden door en accepteer deze.
Kies Volgende.

Je kunt nu een van de volgende twee meldingen krijgen:

  1. Bestaande installaties gevonden

    Het volgende venster toont welke installaties van AccountView er zijn gevonden. 

    • Controleer of de gevonden Installatielocatie overeenkomt met de locatie van de programmabestanden die u eerder hebt genoteerd.
    • Kies Bestaande installatie bijwerken en selecteer de gewenste installatie wanneer de locatie overeenkomt.
    • Kies Volgende.
    • Kies Volgende en lees verder bij de stap Licentiegegevens.

    Als de installatielocatie afwijkt van de locatie van de programmabestanden, dan kiest u Nieuwe installatie uitvoeren en Volgende.

  2. Als de wizard geen bestaande installatie heeft gevonden of als de installatielocatie afwijkt van de map die u eerder hebt genoteerd, dan geeft u hier de juiste locatie op. De wizard zal herkennen dat op die locatie een oude versie van AccountView staat en zal deze updaten.Bestandslocaties: geef de locatie op waar u wilt installeren. 

    • Gebruik de knop Browse als u handmatig de locatie wilt selecteren waar u AccountView wilt installeren.
    • Laat het aankruisvak Runtime-componenten installeren gemarkeerd staan. Hiermee wordt de AccountView werkstationinstallatie en de AccountView Communication Service ook geïnstalleerd.
    • Kies Volgende.

TIP: Standaard vult AccountView hier de map "C:\Program Files (x86)\Visma Software BV\AccountView" in. Als hier nog geen installatie staat van AccountView en u past dit niet aan, dan installeert u dus een nieuwe instantie van AccountView. 


8. Systeem converteren en Services herstarten

De eerste keer dat u AccountView start na de installatie van het Service Pack, worden de modulegegevens geactiveerd en wordt een systeemconversie uitgevoerd. Hierna kunt u weer verder werken zoals u gewend bent.

U bent klaar met het installeren van het Service Pack en kunt de AccountView Services weer herstarten.

Nieuw in het Service Pack

Versie 2024 rev. 0, Service Pack F, 26 november 2024

Naast een aantal kleine verbeteringen die in dit Service Pack zijn gedaan, willen we hier graag drie punten apart benoemen:

  1. Het maakt AccountView geschikt voor het versturen van BTW- en ICP-aangiften over 2025 met behulp van een eigen PKI-certificaat.
  2. In Team- (niet CCB) en Business-licenties kunt u eenvoudig gebruik gaan maken van Administratie-archivering. Dit heeft voordelen voor uw systeembeheer.
    Voorwaarde is dat u recentelijk licentiegegevens heeft ontvangen of gedownload en ingevoerd via Opties/Licentiegegevens. Meer informatie over administratie-archivering vindt u hier.
  3. In boekingsvoorstellen kon soms een afrondingsverschil ontstaan tussen het factuurtotaal dat AccountView voorstelt om te boeken en het factuurtotaal dat op de factuur staat. Dat is verbeterd.

Versie 12.0a rev. 0, Service Pack G, 13 november 2024

Naast een aantal kleine verbeteringen die in dit Service Pack zijn gedaan, willen we hier graag twee punten apart benoemen:

  1. Het maakt AccountView geschikt voor het versturen van BTW- en ICP-aangiften over 2025 met behulp van een eigen PKI-certificaat.
  2. In Team- (niet CCB) en Business-licenties kunt u eenvoudig gebruik gaan maken van Administratie-archivering. Dit heeft voordelen voor uw systeembeheer. Voorwaarde is dat u recentelijk licentiegegevens heeft ontvangen of gedownload en ingevoerd via Opties/Licentiegegevens. Meer informatie over administratie-archivering vindt u hier.

Versie 12.0 rev. 0, Service Pack G, 21 december 2023

Dit Service Pack bevat, naast een aantal kleine verbeteringen, belangrijke aanpassingen voor het elektronisch versturen van btw- en icp-aangiften over 2024.